SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel: zoekmachineoptimalisatie. Het betekent dat je website zó is ingericht, dat je hoog scoort in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Dat vraagt om teksten die de juiste zoekwoorden op de juiste plekken heeft staan, maar ook op een technisch goed werkende website en een goed linkprofiel.
SEO-teksten
De kunst van SEO is dat je weet op welke zoekwoorden jouw publiek zoekt. Weet je dat al? Dan kunnen we je website daar op inrichten en teksten maken die deze zoekwoorden (op de juiste plekken) bevatten. Weet je nog niet welke zoekwoorden jouw publiek gebruikt? Dan doen we eerst een zoekwoordonderzoek, waarbij we een selectie maken van zoekwoorden. Google – en minstens net zo belangrijk; je websitebezoekers – vindt het trouwens ook fijn als je teksten goed leesbaar zijn, dus zorgen we ook dat je SEO-teksten korte zinnen bevatten, duidelijke (sub)koppen hebben en genoeg afbeeldingen (met de juiste alt-tekst) bevatten.
SEO-vriendelijke website
Maar SEO-teksten zijn slechts een onderdeel van je gehele website. Die moet technisch goed in elkaar zitten om de ‘Google spiders’ op een goede manier door je website te leiden. Dat is inderdaad een wat technisch verhaal, gelukkig zijn onze internetmannen daar heel handig in. Ook het linkprofiel van je website moet goed zijn. Dat betekent goede interne links, waardoor de aandacht van de Google spiders naar de juiste (SEO-pagina’s) wordt geleid. Maar ook backlinks van externe websites, zodat Google ziet dat jouw website betrouwbaar en relevant is.