7 prangende vragen over het vernieuwen van je logo

Wanneer is het tijd om je huisstijl te vernieuwen? Welke keuzes maak je? Wanneer is het logo ‘af’? En: hoe en wanneer lanceer je je nieuwe uitstraling? Leuk dat je het vraagt, want deze vragen stelden wij onszelf de afgelopen maanden ook. Vrhl is namelijk vernieuwd! We nemen je mee achter de schermen van onze eigen restyling en beantwoorden meteen 7 prangende vragen.

1. Waarom zou je je huisstijl vernieuwen?

De belangrijkste reden voor een nieuwe visuele identiteit (wat dus meer is dan alleen een nieuw logo) is eigenlijk altijd dat de ‘oude’ corporate identity niet meer bij je merk of bedrijf past. Pakken we de communicatietheorie erbij, dan spreken Birkigt & Stadler van identiteit (wie ben je?) en imago (hoe zien anderen je?). Symboliek – waaronder je logo – bepaalt voor een groot deel wat je imago is. Zorg dus dat je logo past bij wie je echt bent en bij wie je wil zijn.

Het kan zijn dat de tijd je huisstijl heeft ingehaald, waardoor die is verouderd. Een opfrisbeurt kan dan geen kwaad. Het kan ook dat je bedrijfsactiviteiten veranderd zijn, waardoor je identiteit wat veranderd is en het logo om die reden niet meer bij je past. Ook een fusie, naamsverandering of imagoschade kunnen redenen zijn om je uitstraling te vernieuwen.

Voor ons was de reden een combinatie van de eerste reden – onze visuele identiteit was niet meer van nu – én het feit dat Vrhl (ja ja, met kleine letters nu) een beetje is veranderd. De oude huisstijl was hard, schreeuwerig, opvallend. Wij denken dat dat ‘schreeuwerige’ niet meer nodig is. We zijn volwassen geworden en hoeven niet altijd meer uit te leggen dat wij ons met ‘content en creatie’ bezighouden. Ons nieuwe logo komt betrouwbaarder over en is vrouwelijker. Later meer over het nieuwe logo en het verhaal daarachter.

2. Wat hou je hetzelfde, wat mag anders?

Hoe rigoureus de restyling is, hangt af van de reden die je daarvoor hebt. Wil je je huisstijl alleen opfrissen, omdat ‘ie verouderd is? Dan ben je met wat subtiele wijzigingen waarschijnlijk klaar. Je kan je voorstellen dat een naamswijziging om grotere aanpassingen vraagt.

Als je ons oude en nieuwe logo naast elkaar ziet, dan zie je dat eigenlijk alles veranderd is, behalve de letters en de kleur. “En toch”, zegt Jan, “zie je dat het van óns is.” Hij vertelt dat er geen regels zijn: deze elementen mag je veranderen aan een logo en van deze elementen moet je afblijven. “Het belangrijkste is dat het bedrijf of merk nog steeds herkenbaar is. Als dat lukt door de kleur te veranderen, mag je dat van mij doen.” Uiteindelijk is de mate waarin een logo verandert, dus ook afhankelijk van het doel dat je ermee hebt. Zoals eerder genoemd: wil je het logo alleen meer van nu maken, of heb je grootsere ambities met je nieuwe uitstraling, zoals een ander imago?

3. Wie betrek je bij de restyling?

Een corporate identity is belangrijk, want die zie je overal terug en gaat iedereen aan. Logisch dus, dat je het liefst een grote groep collega’s bij het proces van de restyling betrekt. Onze tip: vind een middenweg door de briefing aan het bureau met alle belangrijke collega’s af te stemmen, maar vervolg het traject met een selecte groep van zo’n drie collega’s. Zo creëer je aan de voorkant draagvlak en randvoorwaarden, maar voorkom je dat de restyling nooit afkomt door de ontelbare schijven die iets van het eindresultaat moeten vinden. Wij pleiten overigens wél voor een goede interne lancering, maar die vindt dus plaats nádat de selecte groep het eens is geworden. Ook leuk: laat je collega’s stemmen op twee versies van het logo. Zo hebben zij letterlijk een stem gehad in de keuze.

4. Hoe brief je een bureau?

Wie ons vraagt een nieuwe huisstijl te ontwikkelen, nodigen wij uit voor een uitgebreide kick-off. We luisteren naar de opdrachtgever en proberen de volgende punten te achterhalen:

  • Wat is de reden van de restyling?
  • Gaat het om het doorontwikkelen van de oude huisstijl (moderniseren), of willen jullie verdergaan?
  • Wat is de missie en visie en wat zijn de kernwaarden? Met andere woorden: wat is de identiteit?
  • Wat willen jullie uitstralen? Dus: wat is het gewenste imago?
  • Wie is de doelgroep: wie moet ‘aanslaan’ op je uitstraling?
  • Zijn er nog andere (zuster-)ondernemingen of merken die de huisstijl gaan gebruiken?
  • Wat zijn de huisstijldragers?
  • Hoe ziet de visuele identiteit van je concurrenten eruit?

Je kan je voorbereiden op de kick-off, door met je collega’s over de bovenstaande vragen na te denken.

Bij ons waren de initiatiefnemers van het logo vanzelfsprekend Jan en Bojoura. Zij hoefden natuurlijk niet een extern bureau te briefen, maar brieften hun eigen collega’s. “Het was een beetje zoeken”, is het eerlijke verhaal van Jan. “Naar de huisstijl van klanten kijk je met een andere blik dan naar die van jezelf.” Robert maakt een aanzet, Nicolas ging ermee verder en Maarten en Ton legden de laatste hand aan de nieuwe huisstijl. Een cocreatie van Vrhl, laten we maar zeggen.

5. Hoe beoordeel je een logo?

Past het nieuwe logo bij je bedrijf? Bij een ‘ja’, kan je naar de volgende praktische zaken kijken:

  • Herkenbaar: is het logo nog steeds herkenbaar en is het in lijn met je oude logo(‘s)?
  • Aansprekend: past het bij wat de doelgroep als aansprekend en prikkelend ervaart? Gaat jouw ijkpersoon ‘AAN’ bij het zien van dit logo?
  • Leesbaar: is de bedrijfs- of merknaam duidelijk en goed leesbaar? Ook als je oog even snel op het logo valt?
  • Schaalbaar: zijn verschillende huisstijldragers uitgewerkt? Controleer of het logo gebruikt kan worden op socials, maar ook op een groot bord langs het voetbalveld.

Wij wisten dat onze huisstijl ‘af’ was toen Maarten ‘m verwerkt had in meerdere huisstijldragers. De verschillende disciplines – van creatie tot online marketing – had hij verwerkt in het concept ‘met Vrhl’: socials maak je met Vrhl, verhalen vertel je met Vrhl, online marketing doe je met Vrhl, maar ook: ideeën bedenk je met Vrhl. Het logo laat daarmee onze veelzijdigheid zien én dat we het altijd samen mét je doen. Het tekstwolkje zegt iets over onze manier van werken, want wij gaan graag in gesprek met de opdrachtgever om de vraag achter de vraag te achterhalen. Is een nieuw logo echt wat de klant nodig heeft, of kunnen we beter eerst naar de corporate story van het merk kijken? Door de onderkastletters is ons logo ‘zachter’; het straalt betrouwbaarheid uit. Tegelijkertijd hebben we onze creativiteit en speelsheid niet verloren; kijk maar naar het v-tje dat kan bewegen en zelfs van vorm verandert.

6. Waarmee begin je bij de implementatie?

Het liefst gooi je al je huisstijldragers met een ‘big bang’ om. In één keer zien al je relaties alleen nog de nieuwe huisstijl. De realiteit is vaak anders, omdat een volledige implementatie veel tijd kost en omdat een big bang ook zou betekenen dat je waarschijnlijk veel van je oude middelen weggooit. Denk aan briefpapier dat nog prima bruikbaar is. Duurzamer is om te werken volgens de ‘economische afschrijving strategie’; je vervangt de items op het moment dat ze boekhoudkundig afgeschreven of ‘op’ zijn. Wel zorgt dat voor een lange doorlooptijd van de implementatie. Het vaakst zien we dat opdrachtgevers kiezen voor de 60/40 strategie; de meest zichtbare huisstijldragers (ongeveer zestig procent van alle middelen) wordt als eerste vervangen. De overige huisstijldragers (denk aan enveloppen en interne communicatiematerialen) volgen op een later moment.

Het uitgangspunt is bij ons de 60/40 strategie. We starten met online kanalen (socials, website, e-mailtemplate) en voeren geleidelijk door richting bedrijfswagen, notitieblokken, briefpapier, visitekaartjes enzovoorts.

7. Hoe communiceer ik over het nieuwe logo?

Een nieuw logo is een mooie aanleiding om extra onder de aandacht te komen bij relaties. Maar start bij je collega’s, zodat zij het verhaal achter de nieuwe uitstraling kennen. Breng hen bij elkaar en maak het nieuwe logo officieel bekend. Geef hen een cadeau in de nieuwe huisstijl of stuur een mooie DM (fysiek of digitaal) met het verhaal over het nieuwe logo. Nadat collega’s op de hoogte zijn gebracht, breng je relaties op de hoogte door in ons geval een mooie e-mailnieuwsbrief en social posts.

Tijdens een feestelijke borrel – compleet met bubbels en een goodiebag in de nieuwe stijl – lanceerden we onze nieuwe huisstijl bij collega’s. Dit gaf ons de gelegenheid om de strategie achter de nieuwe huisstijl goed toe te lichten. In een lanceringsvideo – die tijdens deze lanceringsborrel ‘in première’ ging, vertellen collega’s zélf waarom klanten ‘het maken met Vrhl’. Dat is een iets boeiendere boodschap dan ‘we hebben een nieuwe huisstijl’, vinden wij!