De vraag

De werkgroep ‘Vitaal Stadshart’ komt in februari 2019 met een niet-alledaagse vraag: ontwikkel een visieplan voor een ‘vitaal en toekomstbestendig’ stadshart van Alphen aan den Rijn. Nu is de vraag alleen al uitdagend genoeg. Maar dat we samen met Buro Toob naar het antwoord op zoek gaan, maakt het extra bijzonder. Natuurlijk komt die samenwerking niet geheel uit de lucht vallen. Zowel VRHL als Buro Toob maken deel uit van de werkgroep en volgen al een jaar lang alle overleggen, discussies, brainstorms en externe onderzoeken, onder andere naar de wensen van de Alphense inwoners. Er ligt een enorme stapel aan informatie en bestaande ideeën. Daar mogen we chocola van gaan maken. En een visie uit destilleren. We besluiten er met overtuiging in te stappen. Op één voorwaarde: dat we het op onze eigen manier mogen doen. Creatief en zonder beperkingen vooraf. Dat wordt begrepen.

Artist impression: het ‘rooftop terrace’ op de Aarhof met klimwand, loungebanken en basketbalveld. ©VRHL/Buro Toob

De oplossing

Op zoek naar de ‘wow-factor’ van het stadshart hebben we de vrijheid genomen om te ‘dromen’. Net zoals Walt Disney zijn ideeën in drie fases ontwikkelde: eerst ‘dromen’, dan ‘denken’, dan ‘doen’. Het vuistdikke visieplan is het resultaat van de ‘droomfase’ en bevat een coherente verzameling van praktische ideeën om het stadshart van Alphen op een spraakmakende, duurzame én sociaal maatschappelijke wijze te ontwikkelen. ‘Groen’ en ‘historie’ zijn daarin belangrijke pijlers. Bovendien is het onze overtuiging dat een stadscentrum méér moet zijn dan een optelsom van verkooppunten. Het dient de faciliteiten en beleving te bieden waar ‘jong en oud’ behoefte aan hebben. Dàt maakt een centrum toekomstbestendig. Om onze ideeën ‘tastbaar’ te maken hebben we in het plan de klok vooruit gezet en verhalen opgenomen van inwoners die vertellen hoe zij hun stad in 2022 beleven. Een serie illustraties, gemaakt door Nicolas, onze eigen illustrator, maakt het beeld compleet.

Het resultaat

Ten eerste een werkgroep die unaniem het visieplan omarmt. Vervolgens wordt het plan door het college van B&W van Alphen aan den Rijn enthousiast ontvangen. Op die manier ligt er nu een breeddraagvlak voor de voorgestelde plannen. Fase 2 en 3 zijn nu aanstaande: het denken over de praktische uitvoering en vervolgens het ‘doen’. 

Het was leuk om plannen te maken voor je eigen stad. En het wordt nóg leuker als we straks op dat Rooftop Terrace het glas kunnen heffen. Samen met de mensen van Toob!

De werkgroep ‘Vitaal Stadshart’ bestaat uit vertegenwoordigers van alle partijen die bij het Alphense centrum betrokken zijn: Citymarketing (AlphenLinkt), Alphens.nlVOC (Stichting Verenigde Ondernemingen Centrum Alphen aan den Rijn), EDBA (Economic Development Board Alphen), Horeca Nederland (afdeling Alphen aan den Rijn), Stichting Centrummanagement AlphenCVCA (Commercieel Vastgoed Centrum Alphen) VOABuro Toob Reclame en MediaVRHL Content en CreatieGemeente Alphen aan den Rijn.

Artist impression: Rijnplein met reusachtige, groene Romeinse beelden ©VRHL/Buro Toob
Artist impression: Pontje over de Oude Rijn met kleurige gevels en een Romeinse wachttoren ©VRHL/Buro Toob
Artist impression: Imposant, groen Romeins beeld op het Raoul Wallenbergplein. Welkom in Albaniana ©VRHL/Buro Toob
Artist impression: Het nieuwe Thorbeckeplein wordt nog groener ©VRHL/Buro Toob
Artist impression: Inkijkje in de Van Mandersloostraat. Let vooral op de muurtekening van het meisje links bovenaan ©VRHL/Buro Toob
Artist impression: Een groene Van Boetzelaerstraat ©VRHL/Buro Toob

Om onze ideeën ‘tastbaar’ te maken hebben we in het plan de klok vooruit gezet en verhalen opgenomen van inwoners die vertellen hoe zij hun stad in 2022 beleven.

Vera van Dijk – 34 jaar – is alleenstaande moeder, en woont bijna 10 jaar in Hazerswoude-Dorp. Ze gaat regelmatig naar Alphen aan den Rijn. Wat vindt ze van de stad? Luister naar of lees haar verhaal. 
Joost Hansen – 40 jaar – woont al z’n hele leven in Alphen aan den Rijn. Wat doet hij op zaterdag? Luister naar of lees zijn verhaal. 
Mads Sörensen – Het is voorjaar 2022 en Almere is het podium van de Floriade. Het thema is ‘Growing Green Cities’. Zes maanden lang staat een gebied midden in de stad in 
het teken van de ‘Groene Stad’. Bezoekers van de expo worden geïnspireerd om groener en gezonder te leven. Met groene attracties, innovatieve inzendingen door wereldsteden én een unieke bomen- en plantenverzameling. Na afloop van de expo wordt het terrein doorontwikkeld tot een groene en gezonde stadswijk. Met Alphen aan den Rijn is letterlijk een lijntje gelegd: een elektrische bus verbindt tweemaal per dag de Floriade met onze Groene Stad in wording. Voor Mads Sörensen – 27 jaar – en afkomstig uit Denemarken, meer dan genoeg reden om de Floriade te bezoeken én een uitstapje naar Alphen aan den Rijn te maken. Luister naar of lees zijn verhaal.
Dick van Straaten – 42 jaar – woont in de wijk Zegersloot en is eigenaar van een exclusieve beeld- en geluidszaak in de Van Mandersloostraat. Luister naar of lees zijn verhaal. 
Anouk Hollander – 26 jaar – runt samen met haar vriend een kwekerij in Boskoop, met een groot assortiment tuinplanten. Luister naar of lees haar verhaal.