Merknaam verzinnen: inspiratie!

Je gaat fuseren, introduceert een nieuw merk of start een heel nieuw bedrijf. Dan moet er een naam komen. Je keuze begint bij kennis over de mogelijkheden. Wij maakten een overzicht dat je gaat helpen bij het verzinnen van je merknaam.

Afkorting

Veel waardevolle merken zijn een afkortingmerk. Wat niet wil zeggen dat een afkorting helpt om een sterk merk te worden. Het is eerder andersom: een sterk merk wordt vroeg of laat afgekort. Afkortingsnamen zijn in de praktijk abstracte namen. 

Bijvoorbeeld: BMW, Conimex, DAF, Esso, FIAT, H&M, KFC. Ook veel verenigingen gebruiken een afkorting, zoals de VGCt, KNOV, ANKO en KVGO.

Bedrijfstypenaam

Met deze naam zeg je heel duidelijk wat voor type bedrijf je bent. Brouwerij ’t IJ bijvoorbeeld. Vooral bij kleinere bedrijven is dit een goede toevoeging. Je kunt de toevoeging bij voldoende bekendheid alsnog laten vervallen. Het is ook goed voor je vindbaarheid in Google. 

Bijvoorbeeld: Alrijne Ziekenhuis, De Wijnbar, Pannenkoekenhuis De Schaapsbel, Ministerie van Onderwijs, Gemeente Leiden, Stadsherberg Alphen aan den Rijn.

Bedrijfsvormnaam

Een duidelijke manier om te communiceren dat je een bedrijf bent, is om de bedrijfsvorm in je naam te verwerken.

Bijvoorbeeld: De Verenigde Oost-Indische Compagnie. Of de HEMA: Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Ook de ANWB komt voort uit zo’n naam: Algemene Nederlandse Wielrijders Bond. Veel verenigingen hebben ook zo’n naam, bijvoorbeeld onze klant VGCt; de Vereniging voor Gedrags en Cognitieve therapieën.

Beeldmerknaam

Namen die volgens onderzoek het beste onthouden worden, zijn kort en gekoppeld aan een concreet beeld. Vooral dieren werken hier goed, alsmede kleur.

Bijvoorbeeld: Apple, Bison, Red Bull, Ibis, Shell, Autodrop.

Beschrijvende naam

Een neutraal beschrijvende naam geeft weinig onderscheidend vermogen en kan dus niet gemakkelijk een merk worden. Beter is het om met beschrijvende elementen te spelen, om zo een merknaam te krijgen die onderscheidend is maar ook zegt waar het om gaat.

Bijvoorbeeld: RunnersWorld, Head & Shoulders Shampoo, Vliegwinkel.nl, Cup-a-Soup, Volkswagen, WC Eend, Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).

Businesspartnersnaam

Adviesbureaus kiezen vaak voor een naam die bestaat uit een opsomming van de partners.

Bijvoorbeeld: BDO, La Gro Geelkerken Advocaten, Berntsen Mulder Advocaten.

Familienaam

De meest gemakkelijke optie is om een bedrijf naar jezelf te vernoemen, als je het opricht.

Bijvoorbeeld: Vrhl Content en Creatie :-). Maar denk ook aan Heineken en Zeeman.

Fantasienaam

Dit is een naam die normaal lijkt, maar berust op fantasie. Het lijkt bijvoorbeeld een herkomstbenaming, maar de plaats in kwestie bestaat helemaal niet. Of het lijkt de naam van de oprichter, maar de persoon heeft nooit bestaan. 

Bijvoorbeeld: Oxxio, Ziggo, Riverty, Odido, Allente (lees hier hoe we tot deze naam kwamen).

Fusienaam

Een naam die ontstaat nadat bedrijven fuseren. Zodat zowel klanten als medewerkers nog iets van de oude namen terug herkennen.

Bijvoorbeeld: Ipse de Bruggen, MeesPierson, AEGON (samengesteld uit de letters van de voorgangers).

Getalnaam

Getallen zijn aandachtstrekkers, dus als dat je doel is is deze vorm een goede optie.

Bijvoorbeeld: Café 1640, Licor43, Levi’s 501, Chanel no. 5, Strandpaviljoen Paal7.

Humornaam

Een naam mag ook best grappig zijn! Zien we vooral veel bij kroegen, bandnamen of alcohol.

Bijvoorbeeld: Annie’s Verjaardag, Fat Bastard (wijn), Kapitein Koek, Frankie goes to Hollywood.

Klassieke talennaam

Het voordeel van Grieks en Latijn is dat woorden en klanken van deze talen bekend zijn in alle Westerse talen. Dit is de ideale basis voor namen die iets herkenbaars hebben, prettig klinken, gezag uitstralen en tegelijk onderscheidend zijn. Ook andere talen kunnen een bron zijn van naamcreatie, als je modern wilt overkomen kies je bijvoorbeeld Engels.

Bijvoorbeeld: Junis Kinderopvang, Talpa, Naturalis, Mentos.

Personificatienaam

Een fictief personage dat de merkwaarden personificeert.

Bijvoorbeeld: Captain Iglo, Michelin, Kapitein Koek, Mr. Muscle.

Synthetische naam

Een van de meest populaire soorten, waarmee eindeloos veel namen zijn te produceren. Je knipt woorddelen van bestaande woorden af, legt deze op tafel en lijmt ze in nieuwe combinaties weer aan elkaar.

Bijvoorbeeld: Kleenex, Proderma.

Herkomstnaam

Het verwerken van een plaatsnaam of streeknaam. Kan kwaliteit, authenticiteit of lokaal marktleiderschap uitstralen. 

Bijvoorbeeld: De Alphense Boys, Friesche Vlag, De Goudse Stroopwafel, Enkhuizer Jodekoeken, New York Pizza.

Voornaamnaam

Een voornaam tot merknaam verheffen.

Bijvoorbeeld: LINDA., Fred & Ed, NIKKIE, Freek Hypotheek, Ben, Joop!, Mercedes.

Vernoemingen

Het is qua merkbekendheid verstandig om op een bestaande naam mee te liften. Dit kan een naam van een dier, een volk, een land, een politicus, een filosoof, een kunstenaar, etc. zijn.

Bijvoorbeeld: Coca Cola (naar de ingrediënten), Adobe (naar de nabijgelegen Adobe-rivier), Granny Smith, Erasmus, Napoleon zuurtjes, Zwaluw Lucifers, Ajax.

En heb je dan een nieuwe naam? Vergeet ‘m niet te registreren. Zo voorkom je dat anderen dezelfde naam gebruiken of – nog vervelender – dat iemand anders de naam registreert en jij de naam niet meer mag gebruiken.

Hulp nodig bij het verzinnen van je merknaam of bij het in de markt zetten van je nieuwe bedrijf of product? Wij helpen graag!