De kracht van magazines

Marketingsucces zit ‘m in het combineren van media tot een magische mix. Het helpt om de kansen van elk afzonderlijk medium scherp te hebben. Dit zijn ze voor magazines!

Betrouwbare bron van informatie

Uit Brits onderzoek (Jigsaw Research) blijkt dat consumenten magazines als meest betrouwbare nieuwsbron beoordelen. 73% van de respondenten in het onderzoek vindt magazines een betrouwbare nieuwsbron. Slechts 33% beoordeelt social media zo, en ook tv en radio scoren lager op betrouwbaarheid. Dat betekent dat content die in een magazine wordt gepubliceerd, eerder voor waarheid wordt aangenomen dan content die via andere media worden verspreid.

Wordt fullfocus gelezen

Autorijden terwijl je radio luistert, wandelen terwijl je een podcast in je oren hebt en een bammetje wegwerken terwijl je social media doorscrolt; uit onderzoek naar mediabeleving blijkt dat veel media als nevenactiviteit worden geraadpleegd. Bij magazines (maar ook dagbladen en nieuwssites) is dat veel minder vaak het geval. Dat betekent dat de content met meer aandacht wordt ontvangen, waardoor de kans dat de boodschap die je wilt brengen goed overkomt, veel groter is!

Sterkste reclamedrager

Magazines zijn vertrouwd, relevant en niet opdringerig. Vooral dat laatste is belangrijk bij de keuze voor een reclamedrager, want hoe minder opdringerig reclame is, hoe groter de impact (Media Reactions studie).

Bron: MMA

Daar gaan marketeers weleens de mist mee in; zij hebben de neiging te kiezen voor online video ads, sponsored events en tv-advertenties. Dat zijn ook aantrekkelijke media, gezien de mogelijkheden die zij bieden om resultaten meetbaar te maken. Alleen geven consumenten de voorkeur aan reclame in de vorm van sponsored events (daar doen marketeers het dus goed), magazineadvertenties en reclame in de bioscoop. Een goed verkoopargument voor uitgeverijen van tijdschriften, en een punt om rekening te mee te houden in de middelenmix voor marketeers. En voor wie meetbaarheid belangrijk vindt, is een bezoekers-, lezers- of merkonderzoek een goede optie. Of – in magazines – het gebruik van QR-codes (met UTM-code!), waar het vervolg van een artikel kan worden gelezen, een ander verdiepend artikel kan worden geraadpleegd of een product kan worden besteld.

Bron: Kantar

Zet vaker aan tot een aankoop

Influencers lijken de beste optie als je je product wil promoten. En het wérkt ook. Maar advertenties en artikelen in magazines werken nog beter, blijkt uit onderzoek van Mindshare, Kantar en GroupM. De helft van de respondenten geeft aan regelmatig of soms producten te kopen naar aanleiding van een advertentie/artikel in een magazine. Voor online posts van influcencers geldt dat bijna veertig procent van de regelmatige volgers aangeeft weleens te hebben gekocht naar aanleiding van een online post.

Bereikt ook jongeren

Ook interessant: jongere generaties staan positiever tegenover reclame dan oudere generaties. Een grote voorwaarde is ook in dit geval dat de reclame niet opdringerig is (Media Reactions studie). Reclamedragers die voor deze doelgroep goed werken, zijn bijvoorbeeld de bioscoop, sponsored events en: magazines! Nu kan je denken: een magazine is toch niets voor jonge mensen? Maar aan de andere kant: waarom niet? Jongeren krijgen amper post en ook een magazine kan je zo hip en jong maken als je zelf wil. Een kwestie van slimme content en een specifieke vormgeving.

Een magazine is interessant, als:

  • je doel is om autoriteit uit te stralen;
  • je ingewikkelde materie over de bühne wil brengen;
  • je wil dat mensen de tijd nemen om je boodschap tot zich te nemen;
  • je een product wil verkopen;
  • je een betrokken doelgroep ambieert (vandaar dat veel verenigingen en goede doelen nog steeds een magazine hebben om hun leden/donateurs te betrekken bij de organisatie);
  • je een specifieke doelgroep wil bereiken (kijk maar eens in het magazineschap van een grote boekenwinkel; vooral de nichetijdschriften (over filosofie, een specifieke sport of een specifiek land) overleven;
  • je content serieus neemt.

Wij geloven in de kracht van de herhaling, dus zorg dat bezoekers die via je QR-code op je website belanden, worden geretarget op relevante platforms (LinkedIn of Google Display bijvoorbeeld, afhankelijk van je doel) en je boodschap ook via andere kanalen tegenkomen. En zet je magazinecontent op verschillende momenten en platforms in. De precieze mix hangt altijd af van je doel en doelgroep, dus zorg voor een goede analyse en sluit daar de middelen op af.

Vrhl ondersteunt uitgeverijen en marketeers bij: