Storytelling laat zien dat Marente Beste Werkgever is

Een goede werkgever zijn is in deze tijden veel waard. Zeker als je ook nog eens een keurmerk ontvangt dat onafhankelijk heeft bevestigd dat je jezelf ‘Beste Werkgever’ mag noemen. Marente ontving deze titel voor de tweede keer en vroeg ons een campagne te starten die zoveel mogelijk mensen op de hoogte brengt dat Marente Beste Werkgever is. Storytelling bleek de sleutel tot een succesvolle campagne!

De vraag.

Organisaties worden niet zomaar tot ‘Beste Werkgever’ uitgeroepen. Alleen bedrijven waarvan medewerkers de organisatie hoger dan het landelijk gemiddelde beoordelen op werkgeverschap, ontvangen deze felbegeerde titel van Effectory. Zorgorganisatie Marente werkt hard aan de medewerkerstevredenheid en die effort heeft zich terugbetaald.

Nieuwe collega’s zijn in de zorg altijd welkom en daarom vroeg Marente ons om een awareness-campagne te starten. De boodschap: ‘Marente is alweer Beste Werkgever!’

De oplossing.

De kracht van het keurmerk is dat medewerkers zélf vinden dat Marente de Beste Werkgever is. Dat is ook meteen de kracht van onze campagne, want we hebben de ‘Marentenaren’ zelf laten vertellen waarom Marente ‘Beste Werkgever’ is. Dat waren oprecht héle mooie gesprekken, want de mensen die voor de zorg kiezen léven voor ‘hun’ cliënten. Die passie zie je terug in de zes verhalen die we schreven. Zoals het verhaal van Mireille, die na 26 jaar in een winkel te hebben gewerkt noodgedwongen op zoek moest naar ander werk en nu haar roeping heeft gevonden. En het verhaal van Elise, die werkt met jonge dementerenden en ook te zien is in de onderstaande video die we maakten.

Om deze mooie verhalen bij de juiste doelgroep te krijgen, gingen we aan de slag met social ads en werden ze organisch gedeeld op Facebook en Instagram. De campagne wordt ondersteund met citydisplays en busreclame. Medewerkers kunnen hun profielfoto op social media transformeren in de campagnestijl en hun volgers op die manier laten zien dat ze bij de Beste Werkgever werken. We bedachten tevens een ludiek cadeau om medewerkers op de hoogte te brengen van de socialpostmaker.

Het resultaat.

“Sollicitanten zeiden letterlijk: ‘We konden niet om Marente heen’”, vertelt Twan Schipper – communicatiemedewerker bij Marente – over gesprekken die hij met diverse nieuwe medewerkers voerde. “Dat was precies het doel dat we hadden met de campagne ‘Marente Beste Werkgever’ die we samen met Vrhl opzetten. Dit jaar starten we ook een personeelswervingscampagne met Vrhl.”

En ook de cijfers liegen er niet om. In de eerste week bereikten we alleen met de social campagne al ruim 40.000 personen, die ook nog eens veelvuldig naar de landingspagina klikten. De verhalen van medewerkers wisselen we af met commerciëlere beelden, en we zien dat vooral de storytelling-berichten voor goede resultaten zorgen. Zo zie je maar dat contentmarketing écht werkt. Op de socials van Marente zien we dat we met deze campagne ook flink wat engagement van huidige medewerkers krijgen. Het maakt je natuurlijk trots, als je jezelf of een collega op de foto ziet met een bewoner die je kent!

Wil je meer weten over storytelling, contentmarketing of personeelswervingscampagnes? Neem contact op met Kim (kim@vrhl.nl). Zij begeleidde dit mooie project!