Lobbycampagne namens winkeliers

De afgelopen jaren hebben winkeliers veel voor hun kiezen gekregen. Denk aan corona, een stijgende energierekening, loonstijgingen en toename van regeldruk. Met een lobbycampagne namens winkeliers, sloegen diverse retailverenigingen de handen ineen. Hiermee wilden zij politiek Den Haag en consumenten bewust maken van de benarde situatie waarin winkeliers verkeren.

De vraag.

Vlak voor de verkiezingen vroeg de NBOV ons aan de slag te gaan met de campagne. Het doel was om de meerwaarde van de winkelier te laten zien en om de politiek te overtuigen van de issues die voor winkeliers belangrijk zijn. Ook was het doel om winkeliers te activeren om actief deel te nemen aan de lobbycampagne. De NBOV voorzag ons van de lobbyboodschap, die wij vertaalden naar een passend campagneconcept en de communicatiemiddelen.

De campagne is een initiatief van NBOV, Vakcentrum, ANKO, KNS, INretail, VNV, Poeliersbond, Techniek Nederland, Dibevo, NSO Retail, NSV en NVER.

De oplossing.

Mag het ietsje minder zijn? Dat was de paraplu waaraan wij de campagne – en bijbehorende lobbypunten – ophingen. Denk aan minder complexe regels, minder loonkosten voor werkgevers en minder accijnzen en btw. Om het bereik te vergroten, betrokken we winkeliers bij de campagne met onze inmiddels bekende social post maker. Hiermee konden deelnemers aan de campagne hun eigen foto voorzien van de campagnestijl en op deze manier de campagneboodschap breed uitdragen.

Wat we verder maakten:

Het resultaat.

De campagne is bijna 4.500.000 keer vertoond, wat voor duizenden klikken naar de campagnepagina zorgde. Honderden winkeliers hebben de posters en socials gedownload en gedeeld met hun volgers. Opvallend: de Facebook-advertenties hebben voor het grootste bereik gezorgd.

Wil je ook een groot, landelijk bereik? Stuur ons een mail en we denken graag met je mee: hallo@vrhl.nl.