De kracht van Facebook- en Instagram-advertenties

Eerder wijdden we een artikel aan de kracht van LinkedIn-advertenties. Maar ook van Facebook- en Instagram-campagnes zijn wij fan. Zeker als je budget iets lager is en als je je niet zozeer op specifieke functies en/of branches richt. Of als je campagne gericht is op consumenten. Dit is de kracht van Facebook- en Instagram-advertenties.

Nieuwe doelgroepen bereiken

Een bericht plaatsen op Facebook of Instagram is geen garantie voor bereik. Om nieuwe doelgroepen te bereiken die jou nog niet volgen of kennen, zijn Facebook- en Instagram-advertenties heel geschikt.

Uitgebreide doelgroepsegmentatie

Op Facebook is het onder andere mogelijk om te targeten op de volgende eigenschappen:

  • Locatie;
  • Leeftijd;
  • Geslacht;
  • Demografische gegevens, zoals relatiestatus en vakgebied;
  • Interesses, zoals fashion design of technologie;
  • Gedrag, zoals beheerders van bedrijfspagina’s of mensen die vaak naar het buitenland reizen;
  • Bezoekers van je website (retargeting).

Veel mogelijkheden dus, hoewel die soms wel wat abstract zijn. LinkedIn is concreter; gebruikers geven in hun profiel duidelijk aan waar ze werken en wat hun functie is. Op Facebook gebeurt dat minder en dus maakt Facebook vooral gebruik van het gedrag van gebruikers.

Overigens zijn de eerste drie targetingopties in het bovenstaande rijtje wel wat concreter en kan je dus heel goed targeten op leeftijd, locatie en geslacht. Bovendien optimaliseert Facebook de doelgroep op basis van de resultaten van je campagne, waardoor de doelgroep verfijnd wordt.

Relatief goedkoop

Een Facebook-campagne start je al vanaf een paar tientjes. Denk dan aan een merkbekendheidscampagne voor een niet al te grote doelgroep. Campagnes die zich op een grotere doelgroep richten (consumenten in heel Nederland, bijvoorbeeld) of die als doel hebben om leads te genereren, zijn iets kostbaarder.

Prognoses

Net als bij LinkedIn advertising krijg je op Facebook een duidelijk overzicht van de verwachte resultaten, zoals de doelgroepgrootte, het aantal conversies dat je gaat behalen en wat dat je gaat kosten.

Slimme advertentiesamenstelling

Met dynamische advertenties kiest Facebook zelf welke combinatie van kop, tekst en beeld waarschijnlijk het beste presteren bij specifieke personen.

Duidelijk inzicht in de kosten

Dankzij de duidelijke statistieken is het heel makkelijk terugrekenen wat een conversie je gekost heeft. En zeker als je het op de website zelf ook goed doormeet, kan je zelfs uitrekenen wat een nieuwe klant via de campagne gekost heeft.

Facebook- en Instagram-advertenties zijn interessant, als:

  • Je doel merkbekendheid, verkeer naar je website, betrokkenheid of het genereren van leads is.
  • Je je Facebook- of LinkedIn-account wil laten groeien.
  • Je budget beperkt is.
  • Je het belangrijk vindt om te weten wat je inspanningen opleveren.
  • Je doelgroep te targeten is volgens de opties van Facebook. Als je wil targeten op functie of bedrijf, kan je beter uitwijken naar of aanvullen met LinkedIn-campagnes.