Social post maker: wat is het en waarom zou je het willen?

Wil je je leden betrekken bij je campagne, je volgers een digitaal cadeautje geven en/of je bereik vergroten en daarvoor het bereik van anderen gebruiken? Dan zou onze social post maker weleens iets voor jou kunnen zijn! Wat dat is en waarom je het zou willen, leggen we graag uit!

Wat is een social post maker?

De social post maker is een online tool waarmee gebruikers hun eigen foto kunnen voorzien van een vormgeving die je zelf bepaalt en laat maken. Vaak wordt het gebruikt voor een bredere campagne, om het bereik te vergroten. Gebruikers uploaden hun foto, kiezen het frame en downloaden een nieuwe variant van hun foto. In de stijl van je campagne bijvoorbeeld. Daarna is het doel dat de gebruiker het beeld deelt met zijn volgers op social media.

Waarom zou je het willen?

Met de social post maker personaliseert jouw achterban de campagne. Dat zorgt voor:

  • Betrokkenheid, interessant als je een vereniging bent en een campagne start namens je leden.
  • Tevredenheid, want een campagne was nog nooit zo zichtbaar voor jouw achterban; ze doen er immers zelf aan mee!
  • Bereik, als jouw achterban de gegenereerde beelden deelt met hún volgers.

Wat zijn succesfactoren?

Het succes van de social post maker staat of valt met de mate waarin-ie aansluit op de behoeften van je achterban. Kort gezegd: als zij er het nut niet van inzien, gaan ze hem ook niet gebruiken. Natuurlijk is het ook belangrijk dat zij van de social post maker afweten, dus communicatie richting de personen van wie je hoopt dat ze hem gaan gebruiken is van belang. Alle succesfactoren op een rij:

  • De social post maker sluit aan op de behoeften van je achterban.
  • Er wordt op een slimme manier over gecommuniceerd richting de achterban.
  • Er is een passende hashtag in het leven geroepen (zo vind je alle posts ook makkelijk terug).

Hebben jullie toepassingsvoorbeelden?

Jazeker! Onze onderstaande opdrachtgevers gebruikten de social post maker voor hun campagnes.

ANKO

De social post maker ontwikkelden wij enkele jaren geleden voor het eerst voor de ANKO. De branchevereniging voor kappers wilde laten zien hoe trots zij is op haar leden en hen tegelijkertijd een cadeautje geven. Dat werd een tool waarmee kappers hun eigen, persoonlijke foto konden voorzien van een kader in stijl van de AWESOME-campagne die tegelijkertijd liep. Het succes zat hem in de trots die veel kappers voelen; zij vinden dat zij een AWESOME job hebben en vinden het prachtig om dat te delen met hun volgers!

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

De lekkerste oliebollen haal je bij de ambachtelijke bakker. Om daar heel Nederland aan het eind van het jaar bewust van te maken, startte de SAB (Stichting Ambachtelijke Bakkerij) een consumentencampagne, waar de social post maker een belangrijk onderdeel van werd. Bakkers in heel Nederland gebruikten de tool om oliebolklanten voor hun eigen winkel te werven. Dat zorgde voor een landelijk bereik én tevreden bakkers. Voor hen werd het immers heel makkelijk om een ‘eigen’ gepersonaliseerde campagne te voeren.

NBOV en andere retailorganisaties

NBOV en andere retailorganisaties De NBOV en andere retailorganisaties startten een lobbycampagne namens winkeliers in Nederland, om hun lobbypunten aan een groot publiek kenbaar te maken. Ook hiervoor zetten wij de social post maker in. Het succes zat hem hier in de boodschap; alle winkeliers hadden baat bij een brede verspreiding van de lobbypunten uit de campagne. En zo werd ook deze social post maker veelvuldig gebruikt.

En wat als ik er zelf één wil?

Dan bel of mail je ons! En dat kost niet de wereld, omdat wij de techniek achter de social post maker al hebben ontwikkeld. We vertellen je graag meer!