“Goh, zitten jullie op kantoor?” We horen ‘m geregeld tijdens een Teams-meeting. Het klopt. Ondanks dat we ons natúúrlijk aan de maatregelen houden – handen wassen, afstand houden… je kent de riedel – zijn we bij VRHL niet zo goed in thuiswerken. Dat heeft te maken met onze corebusiness: creativiteit. En we merken één ding: die slaat dood zonder dynamiek.

We nemen je mee in een doorsnee dag op het VRHL-kantoor, vóór corona. Laten we zeggen: januari 2020. Met dertig man waren we op kantoor en na de altijd wat rustigere kerstvakantie begon het weer goed druk te worden. We naderden de deadline voor de campagne voor Cum Laude Kaas 2020, ontwikkelden de huisstijl voor de ANKO Ondernemersaward en zaten vól in de voorbereidingen van de première van No Time To Die voor onze klanten en relaties, waarvan w­­e toen nog dachten dat ‘ie door zou gaan… Het is slechts een greep uit alle mooie opdrachten en dan zijn er altijd nog de spoedjes; de klant die vandaag belt en in februari een nieuwe campagne wil starten, een ander die morgen een video nodig heeft en weer iemand anders die toch liever z’n cover laat illustreren. Jan regisseert een fotoshoot in onze studio. Bo in discussie met Ton over een concept d­­at met kleine aanpassingen nog beter antwoord geeft op de klantvraag. Iris die Linda en Ine meeneemt in de gedachten van de hoofdredacteur van Landleven. En Kim die haar online marketingstagiair de fijne kneepjes van een écht goede Insta-advertentie uitlegt. Veel strakke deadlines, een hoop gekwebbel en twee honden – Snoet was anno 2020 net geboren; kakte nog op het vloerkleed en leerde voor het eerst dat met Jackson niet te sollen valt – die blaffend onder de bureaus doorrennen…

Klinkt het chaotisch? Wij zijn er gék op! De dynamiek brengt onze creativiteit tot leven. Work hard, play hard zeggen ze; wij hebben het uitgevonden. Samen knallen voor een klant. Maar ook de slappe lach hebben als het even kan. Korte deadlines haal je alleen als je snel kunt schakelen en nog snel dat gaatje in iemands planning kunt claimen. Eerlijk is eerlijk; dat lukt niet als iedereen thuiswerkt. Bellend je ideeën bij een complexe briefing uitleggen werkt niet. Een stagiair leert pas hoe wij met klanten omgaan als ‘ie dat op de werkvloer ziet gebeuren. De kick van een nieuwe opdracht ontgaat de rest als de projectmanager die in d’r uppie ‘viert’.

Die nieuwe opdrachten zijn er trouwens ook veel minder, als we allemaal thuis zouden zitten. Want een pitch winnen we door de energie die we uitstralen. En die is ver te zoeken tijdens zo’n dodelijk saaie Teams-meeting. Met opdrachtgevers gaan we veelal langdurige samenwerkingen aan. Daar komt vertrouwen bij kijken; er moet een klik zijn en de persoon moet het gevoel hebben dat wij het voor hem of haar gaan fixen. Onze presentaties zijn digitaal gewoon niet zo sterk. Ze betekenen zo weinig als je ons enthousiasme en onze energie niet voelt.

Anno 2021 is ons kantoor iets stiller; ook wij passen ons aan. Sommige collega’s vinden het fijn om thuis te werken; zeker in de lockdown die pas weer is afgekondigd zijn zij daar natuurlijk vrij in. In het thuiswerkschema staan zij wat vaker op ‘thuiswerken’ dan de collega’s die door kinderen of andere omstandigheden liever op kantoor werken. We houden afstand, wassen onze handen, testen ons suf en blijven thuis als we verkouden zijn. Corona de wereld uit! Liever vandaag dan morgen. Maar als Rutte het heeft over branches waar thuiswerken onmogelijk is, heeft hij het óók over ons. Want zonder dynamiek zijn wij net zo onthand als een buschauffeur zonder bus. We doen ons best. Maar wees niet verbaasd als je tijdens een Teams-meeting met VRHL op de achtergrond ons kantoor ziet, en misschien Snoet die voorbij raast. Worden onze ideeën veel, en véél beter van.