De Bond van Boerderijzuivelbereiders, een mooie club van ondernemende boeren, maakt de lekkerste kaas van Nederland, gemaakt op de boerderij. Dat moet iedereen weten én kopen! Zie hier onze smakelijke opdracht.

De vraag

Simpel gesteld: hoe brengen we die lekkerste kaas, gemaakt op de boerderij, aan de man? Of liever gezegd naar het hele gezin? Daar is een eensgezinde samenwerking tussen boeren, kaashandelaren (zeg de groothandel) en kaasverkopers door heel Nederland voor nodig. Met alle kazen dezelfde kant op! Is dat moeilijk? Met een goed idee valt dat best mee.

De oplossing

Jaarlijks binden de ‘zelfzuivelende’ boeren de strijd met elkaar aan. Wie maakt de lekkerste kaas, gemaakt op de boerderij? Verdeeld over veel verschillende categorieën. Klinkt leuk. Was ook leuk. Maar vooral voor de boer. De consument merkte er niet veel van. En daar zijn we op los gegaan. We brachten eerst de verschillende partijen (boeren, handelaren en verkopers) bij elkaar, om ze warm te maken voor een stoere campagne. Eentje waarmee we de Cum Laude kazen – oftewel de prijswinnende kazen met een waardering door de kaaskeurmeesters met maar liefst een cijfer 9 of hoger – landelijke bekendheid geven. Dat lukte. En niet veel later stonden we letterlijk met onze voeten in de boerenklei. Om een film te maken over de keuring van de kazen. Met échte keurmeesters. Een heus kaasmeisje. En een échte koe. Het weer werkte mee. Het werden prachtige beelden. Met zelfs een beetje suspense.

De schitterende video.

Deze film van een minuut is de drager van de campagne. En al zeggen we het zelf, we hebben er goed over nagedacht. Want uit die minuut zijn drie filmpjes van 20 seconden gehaald. Zo is er gevarieerde ‘content’ die via social media naar www.cumlaudekaas.nl leidt. Deze consumentenwebsite – die we zelf ontwikkelden – biedt alle informatie, verhalen en leuke vlogs. Plus een tool om het dichtstbijzijnde verkooppunt te vinden. We maakten 150 verschillende facebook-posts die direct verwezen naar specifieke verkooppunten. Nog een laatste wapenfeit: de film wordt door 16 regionale zenders, verspreid over het hele land, twee weken lang uitgezonden tussen vijf en zeven uur ’s avonds.

1 van de vlogs.

De resultaten

De verkiezing werd een groot succes. Een evenement van jewelste. Met als hoogtepunt de uitreiking van de ‘Den Besten Cum Laude Trofee’, de ‘Cup met de Grote Oren’, voor de aller, allerlekkerste kaas met het hoogste cijfer.

De website www.cumlaudekaas.nl wordt inmiddels meer dan 2.000 keer per dag bezocht. De facebook- en instagram-accounts van Cum Laude hebben binnen enkele weken honderden volgers gekregen, en dat aantal groeit dagelijks. Bovendien: de kaas wordt goed verkocht, op landelijke schaal. En dat smaakt!