De kracht van branded content in een magazine is dat het een redactioneel artikel lijkt. En dat je inhoudelijk een bijdrage levert en je meer van je merk kan laten zien dan in een advertentie, wat weer interessant is als je marketingdoel verdergaat dan naamsbekendheid. Doen dus, branded content schrijven en publiceren als je de mogelijkheid krijgt. Maar welk VeRHaaL vertel jij de lezers?

Wees kritisch op het medium

Waarschijnlijk krijg je een aanbod van een uitgever en kun je kiezen uit één of twee pagina’s branded content voor een bepaald bedrag. Vraag jezelf af of je je wilt verbinden met dit specifieke medium en of je ook echt de lezers van het medium wilt bereiken of dat je misschien beter een ander magazine kunt kiezen. Vraag naar de oplage van het magazine (je bereik) en of je content ook op andere manieren wordt ingezet. Welke moeite doet het medium om je content te verspreiden en hoe waarschijnlijk is het dus dat de juiste mensen jouw branded content zien? En zit er ook een journalist bij de branded content inbegrepen of moet je zelf iets regelen? Tip: dit kunnen wij ook voor je doen!

Ken het medium

Hoppa, je bent akkoord met het voorstel van de uitgeverij. Er is geen journalist bij de prijs inbegrepen en je hebt voor deze ene keer ook VRHL niet ingeschakeld voor een knap staaltje redactie (jammer hoor 😉). Je gaat zelf aan de slag. Zorg dan eerst dat je het medium goed kent. Vraag of je een (online) exemplaar kunt krijgen en kijk wat voor artikelen daarin staan. Hoe spreekt de redactie de lezer aan (met je of u) en wat is de toonzetting (formeel of informeel)? Zorg dat je de verschijningsdatum weet van de editie waarin jouw branded content verschijnt, zodat je eventueel op de periode kunt inspelen (in september kun je inhaken op het einde van de vakantieperiode en in december kun je de feestdagen erbij halen). Veel magazines hanteren ook een thema voor iedere editie. Vraag daarnaar, zodat je daarop kunt inhaken. Ken de randvoorwaarden en andere praktische zaken, zoals het aantal woorden en de ruimte die er is voor afbeeldingen.

Ken de lezer

Voor wie is het magazine bedoeld? Dat is essentieel voor de invalshoek van je branded content. Probeer je goed in te leven in het publiek en ontdek welke vragen, problemen en uitdagingen lezers van het magazine hebben. Kijk bijvoorbeeld op de socialmediapagina’s van het medium welke vragen volgers stellen. Haal ook inspiratie uit het magazine zelf (is er een rubriek ‘ingestuurde brieven’?) of stel wat kritische vragen aan de uitgeverij (of nog beter: een redacteur van het magazine) zelf; als het goed is kennen zij de lezers op hun duimpje.

Bepaal je lezersbelofte

Als je weet met welke vraagstukken de doelgroep zich bezighoudt, ga je op zoek naar het raakvlak met jouw organisatie. Voor welke uitdagingen heb jij een oplossing? Draagt een artikel over dat onderwerp bij aan het doel dat jij met je branded content hebt (zoals de bekendheid van een specifiek product). Ook niet onbelangrijk: over welk van die oplossingen kun je een nuttig artikel schrijven? Bepaal wat de lezer aan dat artikel heeft en dus wat jouw lezersbelofte is en maak de volgende zin af: Na het lezen van mijn branded content, weet/kan de lezer… Als die belofte de moeite waard is én de meerwaarde van jouw merk laat zien, heb je een goede invalshoek te pakken.

Branded content schrijven

Als je je invalshoek gekozen hebt, kun je je branded content schrijven. Kies daar een passende vorm bij:

  • Zijn jouw lezers beeldgeoriënteerd en houden ze niet van lezen? Zorg dan voor korte stukjes tekst. Maak bijvoorbeeld een lijstje met tips en kies daar aansprekende beelden bij.
  • Sterk is ook om het artikel niet uit jezelf te vertellen, maar bijvoorbeeld een klant aan het woord te laten. Kies dan een klant uit dezelfde (klant)groep als jouw lezer, zodat je lezer zichzelf herkent in het verhaal. Het verhaal gaat niet over jouw bedrijf, maar over een probleem van de klant. De klant vertelt hoe hij/zij dat heeft opgelost. Je klant shinet in het artikel, maar jouw bedrijf wordt natuurlijk (prominent) genoemd als partij die de oplossing mogelijk maakte.
  • Kijk eens rond in je organisatie en bedenk wat voor deskundigen je in huis hebt. Een jurist kan tips geven over de nieuwe WAB-wet, een HR-medewerker kan een artikel over employer branding schrijven en een verkoper kan salestips geven. Let op: kies wel een verhaal dat aansluit bij de belevingswereld en behoefte van je lezer. Salestips zijn niet interessant voor een doelgroep die uit consumenten bestaat.
‘Willen jullie de branded content schrijven voor Beautydistrict?’, vroeg onze klant Elma. Graag! We maakten een artikel waarin de oprichter van het merk wordt geprofileerd als expert. De branded content bevat nuttige tips voor de lezer.

Voeg een (specifieke) call-to-action toe

Natuurlijk vergeten we het commerciële doel van je merk niet. Zorg voor een goede balans tussen een goed redactioneel artikel, maar ook voldoende zichtbaarheid van je merk. Houd het doel van de branded content in je achterhoofd en zorg dat de volgende stap in de klantreis snel gemaakt is. Voeg bijvoorbeeld een URL (of QR-code) toe die leidt naar een specifieke landingspagina van het product waarover het publiek net heeft gelezen. Voeg contactgegevens van de juiste medewerker toe of verwijs naar het evenement dat je organiseert en wat óók over het onderwerp uit de branded content gaat.

Laat je het schrijven liever over aan een professionele redacteur die de balans maakt tussen redactie en commercie? Bel dan 0172 477733 en vraag naar Bojoura of Manon.