Wij zorgen (nog steeds) voor…. De arbeidsmarktcampagne voor Marente!
Wij zorgen (nog steeds) voor…. De arbeidsmarktcampagne voor Marente!
Zorgprofessionals zijn schaars. Toch zien we bij Marente dat je met de juiste aanpak nog steeds mensen weet te bereiken én activeren. Sinds 2023 werken we samen aan een doorlopende arbeidsmarktcampagne. Flight in, flight uit bouwen we verder aan een zichtbare en sterke werkgever in de regio. En met succes! Tot nu toe kwamen er dit jaar (2025) al 16,3% meer sollicitaties binnen dan vorig jaar.
De vraag.
Tien zorglocaties, vijfentwintig wijkteams en een sector waar de druk hoog is. Dan heb je als zorgorganisatie genoeg te doen om nieuwe collega’s te vinden én je huidige medewerkers te blijven waarderen. Dat doet Marente al jaren goed: eind 2022 werden ze niet voor niets uitgeroepen tot Beste Werkgever. Over de campagne rond deze titel lees je hier meer.
Met de toenemende personeelsvraag wilde Marente arbeidsmarktcommunicatie structureler aanpakken. Vanaf 2023 vroegen ze ons om hen het hele jaar door zichtbaar te maken als werkgever in de regio. Zo ontstond een aanpak die elk jaar verder wordt aangescherpt.


De oplossing.
Marente heeft een sterk HR- en communicatieteam en een duidelijk werkgeversverhaal. En: er lag al behoorlijk wat content klaar. Ideaal, want zo konden we het grootste deel van het budget inzetten op bereik. Met een mix van online én offline kanalen houden we Marente het hele jaar door zichtbaar voor potentiële collega’s.
We werken met verschillende flights door het jaar heen. In elke flight meten we wat wel en niet werkt. De resultaten leveren steeds nieuwe inzichten op, die we meenemen naar de volgende flights. Zo wordt de campagne stap voor stap steeds slimmer. Ondertussen ontwikkelden we de campagne verder.
- Nieuwe medewerkersvideo’s
In 2025 introduceerden we een serie studiovideo’s waarin medewerkers vertellen over hun werk. Het zijn korte, persoonlijke verhalen die laten zien wie de collega’s van Marente zijn: professioneel, warm en met zichtbaar plezier in het zorgvak. - Een frisse update van de campagnestijl
De stijl kreeg een opfrisbeurt. Herkenbaar voor wie Marente kent, maar net wat frisser en opvallender. - Een online werktest
Met een paar vragen ontdekken kandidaten wat zij belangrijk vinden in werk. De uitslag koppelt ze direct aan passende verhalen en vacatures. Een toegankelijke eerste stap, die binnen social advertenties zorgt voor een duidelijke stijging in klikken. - Offline zichtbaarheid
Naast de online kanalen zetten we al een tijd citydisplays in. Dit jaar kwamen daar abri’s bij. Dat maakt Marente zichtbaarder in de regio en versterkt de geloofwaardigheid van de campagne. - Slimmere online optimalisaties
Door nieuwe instellingen en inzichten halen we met hetzelfde budget meer conversies. De campagne wordt elk jaar efficiënter.



Het resultaat.
Aan het eind van het jaar zijn de advertenties op alle kanalen samen meer dan een miljoen keer weergegeven. Maar bereik alleen zegt niet alles. De resultaten laten zien dat de aanpak werkt.
In Q1 tot en met Q3 van 2025:
- 16,3 procent meer sollicitaties
- 33,8 procent meer soft conversies (vacatures bewaren, bellen, mailen en andere contactmomenten zoals WhatsApp of een jobalert instellen)
- meer resultaat met hetzelfde budget
De meerjarige aanpak bewijst zich. In dit derde campagnejaar plukken we de vruchten van consequent bouwen aan het werkgeversmerk. De campagne werd zelfs bekroond met een award. En daar zijn we eerlijk gezegd best trots op. In dit artikel lees je hoe dat ging.
Wat is jouw Vrhl?
Ook personeel werven? Bezoek deze pagina of stuur een mail naar yvonne@vrhl.nl.


