Positioneringscampagne voor De Logistieke Vakschool

Logistiek is booming. Daarmee heeft MBO College Airport een pareltje in huis, want zij hebben diverse opleidingen die studenten opleiden tot professional in de logistiek. Er was alleen nog weinig bekendheid rond ‘De Logistieke Vakschool’. Wij gingen aan de slag met een positioneringscampagne.

De vraag.

Tot voor kort waren de logistieke opleidingen losse onderdelen van MBO College Airport. Pas kortgeleden werd een zelfstandige locatie in gebruik genomen, waar De Logistieke Vakschool werd gehuisvest. Een mooie stap, want daarmee laat het mbo-college zien dat logistiek een belangrijk en apart onderdeel is. En dat moest breed bekend worden.

De opdracht was om een positionerings- en activatiecampagne te ontwikkelen die De Logistieke Vakschool positioneert als dé plek waar je moet zijn als je logistieke ambities hebt. Een voorwaarde was dat de stijl moest aansluiten bij de logistieke wereld (denk: dynamisch, innoverend, internationaal en divers) én we moesten ons aan de huisstijl van het ROC van Amsterdam – Flevoland houden; daar is MBO College Airport onderdeel van. Overigens mochten we voor de campagne wel een stijl met ‘een eigen gezicht’ ontwikkelen. Duidelijke opdracht, wij gingen ervoor!

De oplossing.

De logistiek is een verborgen sector; jongeren hebben vaak geen of een beperkt beeld van wat het werk in de logistiek inhoudt. En dat, terwijl niemand meer zonder logistiek kan. Hoe komt de arts anders aan het donorhart voor z’n patiënt, het vliegtuig aan z’n catering tijdens de vlucht en jij aan je Coolblue-pakketje? 

Dat wilden we duidelijk maken met de campagne en dus bedachten we het concept: ‘logistiek is overal en het begint hier’. Met de fotografie brengen we de diversiteit van de sector in beeld. We ontwikkelden een uitgebreide middelenmix waarmee we de doelgroepen (vmbo-leerlingen in de regio, ouders, medewerkers in de logistiek en zelfs potentiële zijinstromers) bereiken.

Het resultaat.

We ontwikkelden een campagnelogo met pay-off die nog steeds veelvuldig wordt gebruikt. Die gebruikten we onder andere bij het maken van de beelden voor social media, het promotiemateriaal voor de open dagen, de hoodie die studenten konden winnen door een nieuwe student aan te dragen, de gadgets en de rugzak waar die gadgets in gingen. En we maakten nog veel, véél meer.

Eerder ontwikkelden we een wervingscampagne voor twee specifieke opleidingen voor MBO College Airport en een droom van een stewardessencampagne.

Ga je aan de slag met een wervings- of positioneringscampagne? We helpen je graag! Mail hallo@vrhl.nl.