‘Merkloos’ magazine voor Coloplast

Van de meeste magazines in het schap – en de meeste magazines die wij maken – is de afzender duidelijk zichtbaar. Dankzij de titel van het blad, het logo op de cover of subtiele kaders bij de verhalen. Maar soms is het doel van een magazine meer dan het verhogen van naamsbekendheid of het uitstralen van autoriteit. Soms is kennisoverdracht zó belangrijk, dat al die andere doelen ondergeschikt zijn. Zoals bij het nieuwste magazine van Coloplast. Samen met de stomahulpmiddelenfabrikant maakten wij een glossy magazine dat mensen die net een stoma hebben gekregen, wegwijs maakt.

De vraag.

Met de marketeers van Coloplast werken wij al een aantal jaren heel fijn samen. Zij kennen hun doelgroep van haver tot gort en weten dat in hun briefings richting ons supergoed over te brengen. Dat maakt het voor ons mogelijk om middelen te maken die perfect aansluiten bij de behoeften van die doelgroep. Zo maken wij het periodieke ‘Samen Leven Magazine’; een magazine voor de gebruikers van de producten van Coloplast. Voor huidige klanten dus. Met dit nieuwe magazine wil Coloplast mensen aanspreken die meer aan de voorkant van de customer journey zitten, namelijk mensen die pas net een stoma hebben gekregen en in het ziekenhuis liggen na de stoma-operatie. Dit zijn mensen voor wie het leven in één klap veranderd is en die daarover veel vragen hebben. Coloplast vroeg ons een magazine te maken dat zorgt voor erkenning (‘leven met een stoma ís heel anders dan leven zonder’), dat tips geeft bij de eerste stappen en dat patiënten inspireert om het leven weer op te pakken. Het magazine wordt verspreid via ziekenhuizen.

De oplossing.

We maakten een magazine met een publieksuitstraling, waarbij Coloplast minimaal herkenbaar is als afzender. Het idee hierachter is dat lezers in deze fase zich vooral bezighouden met vragen als: hoe verloopt herstel? Op welke vergoedingen heb ik recht? En hoe gaat mijn leven er nu uitzien? We geven praktische tips, interviewen een psycholoog over het verwerkingsproces en vertellen de verhalen van stomadragers.

Het toppunt van deze opdracht was toch wel de bijzondere fotoshoot waarbij we stomadragers in hun ondergoed fotografeerden, om het onderwerp te normaliseren. Met twee fotografen doken we een hele dag de studio in en dat resulteerde in prachtige foto’s die de eerste twee pagina’s van het magazine sieren. Dat is nog eens een binnenkomer!

Op een aantal plekken in het magazine vindt de lezer een formulier, waarmee hij brochures over specifieke onderwerpen (zoals ‘bewegen met een stoma’) en andere middelen kan aanvragen. Zo leidt het magazine hen langzaamaan naar de volgende fase in de customer journey.

Het resultaat.

Bij dit magazine draait alles om beleving; de lezer moet een magazine vasthouden wat hem écht aanspreekt en wat hem verder helpt in deze cruciale periode. Dat voelt bijna niet als een marketinguiting maken, maar als pure journalistiek waarbij alle ruimte is voor creativiteit en het vertellen van waanzinnig mooie verhalen. Het resultaat is een magazine waar wij heel erg trots op zijn. Met verhalen over veerkracht, die zelfs onze redacteuren kippenvel bezorgden.

Advies of hulp nodig bij de ontwikkeling van je magazine, contentstrategie of customer journey? Neem contact op met hallo@vrhl.nl.