Zo gebruik je Hotjar

Hotjar is ontzettend handig om te weten te komen hoe bezoekers zich gedragen op jouw website. (Wat je allemaal met Hotjar kunt, schreef ik in deze blog). Maar hoe ga je met Hotjar aan de slag? En hoe zorg je dat het je daadwerkelijk meer conversies oplevert? Dat vertel ik graag in deze blog.

Bepaal eerst de doelstellingen van de website. Wil je bijvoorbeeld meer sollicitaties binnenkrijgen? Dan weet je dat je aan de slag moet met de pagina’s die daarmee samenhangen. Analyseer bijvoorbeeld de overzichtspagina met alle vacatures, de pagina per vacature en eventueel de pagina met het sollicitatieformulier. Ook andere soorten pagina’s kunnen van belang zijn, zoals bijvoorbeeld de pagina met arbeidsvoorwaarden en het sollicitatieproces.

Waarvoor je Hotjar ook wilt gebruiken: het is van belang dat je een proces – waarin je Hotjar integreert – hebt waarmee je de website continu verbetert.

Om Hotjar goed in te kunnen richten start je met webanalytics. Tools als Google Analytics vertellen je precies wat er gebeurt op de website. Zo ook de pagina’s met de hoogste uitval. Door deze pagina’s te verbeteren is het mogelijk om bezoekers langer vast te houden op de website en wellicht ook een actie te laten ondernemen.

Met de informatie over de uitval ga je aan de slag in Hotjar. Je stelt warmtebeelden (heatmaps) in om erachter te komen wat de acties zijn die mensen op deze pagina uitvoeren en waar in de pagina ze afhaken. Daarnaast kun je aan de gang gaan met feedback-popups om erachter te komen hoe mensen de site ervaren en kun je via visitor-recordings letterlijk zien wat een aantal individuele gebruikers op de pagina in kwestie doen. Dit alles ingesteld? Dan is het wachten op bezoekers om conclusies te kunnen trekken.

Wanneer je ook echt aan de slag gaat met de uitkomsten en de site gaat verbeteren kun je deze werkwijze kun je periodiek blijven herhalen. Zo wordt je site periodiek een beetje beter: conversie verbetering noemen we dat bij VRHL.

Het resultaat

In veel gevallen beginnen de resultaten al na een aantal uren binnen te komen. En na een aantal dagen kunnen er meestal al conclusies getrokken worden waar je de website direct beter mee kunt maken. Dit hangt vanzelfsprekend af van de hoeveelheid verkeer die je website heeft en welke pagina’s je analyseert.

In het dashboard van Hotjar kun je zelf de rapportage van bijvoorbeeld je heatmap bekijken. Alles bij elkaar genomen is Hotjar een bijzonder handige oplossing welke voor weinig geld snel inzicht geeft in het gedrag van bezoekers op de verschillende pagina’s van je website.

Daarnaast biedt het inzichten in gedrag en behoefte van je klanten. Onze ervaring is dat analyses voortkomend uit oplossingen als Hotjar en ook voor zorgen dat je meer inzicht krijgt in behoefte en gedrag van klanten, wat ook in verkoopgesprekken van accountmanagers en in fysieke winkels waardevolle informatie is.

Werk aan de winkel

Een combinatie van kwantitatieve- en kwalitatieve informatie zorgt dat je kunt werken aan de optimale klantreis en hogere conversies. Om je op weg te helpen zetten we het graag voor je op en richten we het in. Ook kwalitatieve informatie verzamelen via Hotjar? Bel ons: 0172-477733.