Wat doen bezoekers op je website en hoe kun je het rendement op je website verder verhogen? Tools als Google Analytics helpen je dan verder. Maar wil je meer weten en bijvoorbeeld zien waarom mensen vastlopen op bepaalde pagina’s? Dan heb je aanvullende tools nodig. In dit artikel gaan we in op een van de tools die we actief gebruiken: Hotjar.
Onze online specialisten gebruiken Google Analytics om websites in de basis te kunnen analyseren. Cijfers uit Analytics vertellen wat er gebeurt op websites en waar knelpunten zitten. Maar wanneer we willen weten waarom bepaalde zaken op websites gebeuren en wat het gebruikersgedrag is, lopen we tegen de limieten van Google Analytics aan. In dat geval pakken we Hotjar erbij.
Hotjar is een online programma waarmee je onder andere inzicht krijgt in de manier waarop mensen door je site navigeren. In andere woorden: waar Google Analytics een oplossing is waarmee we kwantitatieve data verzamelen, gebruiken we Hotjar om kwalitatieve data over de bezoekers van je website te verzamelen. Informatie die je vertelt waarom bepaalde dingen gebeuren en wat bezoekers (letterlijk) doen.
Hotjar heeft diverse functionaliteiten waarmee je meer over bezoekers te weten komt. Een aantal van die functionaliteiten op een rij:
Starten met Hotjar is net zo eenvoudig als starten met Google Analytics. Jij (of je webbouwer) hoeft alleen een stukje code aan de website toe te voegen. Om ook AVG-proof te zijn moet je daarnaast een aantal instellingen veranderen in Hotjar. Want ondanks dat Hotjar alle informatie van bezoekers anoniem opslaat, is het via Hotjar mogelijk om persoonlijke informatie van gebruikers te achterhalen via bijvoorbeeld een ‘visitor recording’. Door de instellingen aan te passen voorkomen we dat deze informatie zichtbaar wordt en daarmee identificeerbaar. Vergeet ook niet om in je privacyverklaring aan te geven dat je gebruikmaakt van Hotjar.
Klaar om echt aan de slag te gaan? Lees dan deze blog met tips & tricks voor het gebruik van Hotjar.