Hotjar: spiek mee met je gebruikers en verhoog je conversies

Wat doen bezoekers op je website en hoe kun je het rendement op je website verder verhogen? Tools als Google Analytics helpen je dan verder. Maar wil je meer weten en bijvoorbeeld zien waarom mensen vastlopen op bepaalde pagina’s? Dan heb je aanvullende tools nodig. In dit artikel gaan we in op een van de tools die we actief gebruiken: Hotjar.

Waarom Hotjar gebruiken?

Onze online specialisten gebruiken Google Analytics om websites in de basis te kunnen analyseren. Cijfers uit Analytics vertellen wat er gebeurt op websites en waar knelpunten zitten. Maar wanneer we willen weten waarom bepaalde zaken op websites gebeuren en wat het gebruikersgedrag is, lopen we tegen de limieten van Google Analytics aan. In dat geval pakken we Hotjar erbij.

Hotjar is een online programma waarmee je onder andere inzicht krijgt in de manier waarop mensen door je site navigeren. In andere woorden: waar Google Analytics een oplossing is waarmee we kwantitatieve data verzamelen, gebruiken we Hotjar om kwalitatieve data over de bezoekers van je website te verzamelen. Informatie die je vertelt waarom bepaalde dingen gebeuren en wat bezoekers (letterlijk) doen.

Hoe werkt Hotjar?

Hotjar heeft diverse functionaliteiten waarmee je meer over bezoekers te weten komt. Een aantal van die functionaliteiten op een rij:

  • Warmtebeelden
    Warmtebeelden tonen per pagina waar de gebruiker op focuste, waar hij met zijn muis zat en tot hoe ver op de pagina hij/zij heeft doorgescrold. Zo kunnen we via warmtebeelden onder andere achterhalen waar op de pagina mensen afhaken en waar de aandacht juist blijft hangen. Dit wordt automatisch gesegmenteerd per apparaat.
  • Visitor recordings
    Dit zijn video-opnames van websitebezoeken. Zo kun je via een ‘visitor recording’ zien op welke pagina een bezoeker op de site terechtgekomen is, hoe hij/zij door de site heen klikte en waar zijn/haar focus lag.
  • Funnel tracking
    Een funnel is het proces van eerste websitebezoek naar aanvraag, aankoop of andere vorm van conversie. Via Hotjar kunnen we dergelijke funnels eenvoudig opbouwen en inrichten. Daarmee krijgen we inzicht in het punt op de site waar een gebruiker uiteindelijk afhaakt en op basis hiervan bijsturen.
  • Formulier analyse
    Dit is de functionaliteit welke je in staat stelt om te zien hoe de formulieren op de website worden gebruikt en welke velden geoptimaliseerd moeten worden. Net als alle andere functies is ook deze functie gemakkelijk in te stellen. Zo kun je aangeven op welke pagina het formulier staat, waarna Hotjar automatisch het formulier ophaalt.
  • Feedback popups
    Via Hotjar kun je eenvoudig vragen stellen aan bezoekers van de website via zogenaamde ‘feedback popups’. Via deze opties kun je onder andere leren hoe bezoekers op de site terechtkomen, wat hun wensen zijn en wat zij van de pagina of website vinden.

Starten met Hotjar

Starten met Hotjar is net zo eenvoudig als starten met Google Analytics. Jij (of je webbouwer) hoeft alleen een stukje code aan de website toe te voegen. Om ook AVG-proof te zijn moet je daarnaast een aantal instellingen veranderen in Hotjar. Want ondanks dat Hotjar alle informatie van bezoekers anoniem opslaat, is het via Hotjar mogelijk om persoonlijke informatie van gebruikers te achterhalen via bijvoorbeeld een ‘visitor recording’. Door de instellingen aan te passen voorkomen we dat deze informatie zichtbaar wordt en daarmee identificeerbaar. Vergeet ook niet om in je privacyverklaring aan te geven dat je gebruikmaakt van Hotjar.

Klaar om echt aan de slag te gaan? Lees dan deze blog met tips & tricks voor het gebruik van Hotjar.