De kracht van outdoor reclame

Billboards, posters en abri’s ouderwets? Wel in de zin dat ze lang bestaan, niet als je bedoelt: achterhaald. Want in de juiste, crossmediale mix, met de juiste boodschap en met een aansprekende vormgeving is outdoor reclame heel effectief. Dit is de kracht van outdoor reclame!

Zichtbaar op ‘medialoze’ momenten

Kenmerkend voor outdoor reclame (of ‘out-of-home’ of OOH) is dat het zichtbaar is op momenten dat je doelgroep in principe geen andere media tot zich neemt. Iemand staat te wachten op de bus, wandelt door de winkelstraat of rijdt naar z’n bestemming. Een goed moment om met een korte boodschap onder de aandacht te komen.

Hoge waardering

Outdoor reclame wordt beter gewaardeerd dan advertenties via radio, e-commerce, tv, muziek- en videostreamingdiensten, blijkt uit dit onderzoek. Andere reclamedragers die goed gewaardeerd worden door consumenten, zijn magazines, dagbladen, POS (reclame bij de kassa), bioscoop en sponsored events.

Weinig opdringerig

Out-of-home staat op nummer drie van minst opdringere mediakanalen (Kantar’s Media Reactions studie). Op één staan kranten en op twee staan magazines. Het is daarmee een sterke reclamedrager, want hoe minder opdringerig een reclamedrager is, hoe positiever hij door de consument wordt ervaren.

Versterkend effect

Met ultrakorte teksten en opvallende beelden op de juiste locaties versterkt outdoor reclame het effect van je andere communicatie-uitingen, zoals je social advertising campagne en tv-commercial. Het is geen plek om uitleg te geven, wel om de kern van je boodschap te herhalen of om simpelweg je merk weer eens te laten zien. De kracht van de herhaling; een cliché, maar dat is het niet voor niets!

Gerichte targetingmogelijkheden

Dankzij de digitale variant van out-of-home (digital-out-of-home of DOOH) biedt outdoor reclame steeds meer targetingmogelijkheden. Je bepaalt zelf wanneer je zichtbaar bent door het instellen van triggers: datafactoren als locatie, tijdstip, weersvoorspelling, nieuws, verkeerssituatie, evenementen en het actuele spoorboekje. Zo kan je de uitingen van een specifieke vestiging van je bedrijf alleen in de relevante plaatsen laten zien, inhaken op het weer of je advertenties alleen rond lunchtijd tonen. En dat hoeft niet langer een statisch beeld te zijn, maar kan ook een animatie of video zijn!

Meetbare resultaten

Traditionele media niet interessant omdat je ze niet kan meten? Onzin! Gebruik een URL met QR-code en je kan meten hoeveel mensen je website bezoeken, een product bestellen of een contactformulier invullen. Outdoor reclame is dan ook interessant om conversies te genereren!

Outdoor reclame is interessant, als:

  • Je doelgroep zich aan de voorkant van de customer journey bevindt en je je richt op awareness/naamsbekendheid;
  • Je doel is om personeel te werven;
  • Je doel is om conversies te genereren, zeker in combinatie met een korte, aansprekende URL;
  • Je budget beperkt is, want hoewel dit wel vaak gedacht wordt, hoeft outdoor reclame niet duur te zijn;
  • Je jouw boodschap/campagne kort en bondig wil herhalen;
  • Je de (directe) verkoop van je product wil verhogen;
  • Locatie een rol speelt, omdat je op specifieke locaties kan adverteren;
  • Je landelijke bekendheid wil, dan zet je in op billboards langs drukke snelwegen of abri’s in de grote steden.

Wij zorgen voor de juiste verspreidingsstrategie en zorgen jouw outdoor reclame via onze OOH-partners worden verspreid. Ben je benieuwd wat onze ideeën zijn voor jouw bedrijf of merk? Mail hallo@vrhl.nl.