ChatGPT als nieuwe collega

We hebben een nieuwe collega! Hij drinkt geen koffie, vraagt weinig en staat altijd paraat… We bestempelen hem ook wel als stille kracht. Want als je iets aan hém vraagt? Dan gaat-ie als de wiedeweerga aan de slag om het gewenste antwoord te geven. In deze blog stellen we hem graag aan je voor. Maak kennis met… ChatGPT! 

ChatGPT, wie?

Het AI taalmodel dat alles weet. Deze chatbot maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om uitgebreide antwoorden te geven op open vragen. Door met de vraag-antwoord-robot te chatten – dat kan online en via de app – kun je de bot allerlei opdrachten geven; zogenoemde prompts. Hoe gerichter jouw prompt, hoe beter de output. Op basis van informatie die hij uit allerlei bronnen als boeken, artikelen, websites en andere openbare bronnen krijgt, formuleert hij vervolgens heel snel een concreet antwoord. Als het antwoord nog niet helemaal is wat je zocht, kun je ook nog even doorvragen. ChatGPT leert namelijk van de gesprekken, waardoor-ie steeds betere output gaat geven.

Hoe gebruiken wij ChatGPT? 

Wij zien ChatGPT als handig hulpje, als die extra collega die alle tijd heeft om ons snel te ondersteunen. Even brainstormen voor extra ideeën (bedenk vijf nieuwe koppen op basis van deze eerder gemaakte koppen) of wat voorwerk doen voor een interview of project (som de tien belangrijkste verdiensten van persoon X op), daar is deze robot heel handig voor. Een nieuwe tekst laten schrijven; dát laten we toch liever aan zijn collega’s – onze redacteuren – over. Je bereikt je doelgroep (en daardoor ook je doel!) – online én offline – toch echt met authentieke content die volledig aansluit, lekker leest, vernieuwend en pakkend is, en jouw merk ademt. Maar op basis van zo’n nieuwe, unieke tekst kunnen we ChatGPT vragen wel andere teksten laten schrijven, zoals bijvoorbeeld socialmediateksten (ik heb [deze] tekst geschreven. Kun je hierbij de tekst voor een Facebook-post bedenken, geschreven in een vlotte stijl, met humor?) metabeschrijvingen en conversiegerichte teksten. Of om een bestaande tekst te optimaliseren voor SEO met specifieke zoekwoorden (optimaliseer de volgende tekst voor SEO door de [zoektermen] toe te voegen). Met onze expertise finetunen we vervolgens de output. Onze taak verschuift daardoor in sommige gevallen van creëren naar redigeren. Maar het houden van een goed interview en de antwoorden interpreteren tot een mooi en creatief geschreven artikel? Dat vragen we onze nieuwe collega liever niet.

Wat kun jij ermee? 

Jij vraagt, hij draait. Houd je je bijvoorbeeld bezig met de communicatie van een bedrijf en ben je op zoek naar meer insights over de doelgroep? ChatGPT geeft in no-time inzicht in de vragen en behoefte van jouw doelgroep en kan snel persona’s opstellen. Wil je de klantenservice en het beantwoorden van vragen van klanten automatiseren? Laat ChatGPT het antwoord geven. Of wil je een mail voor verzending laten checken op grammatica? ChatGPT doet met gemak een snelle check. En over snel gesproken: voor snelle handigheidjes (zet deze tekst in een tabel of geef deze tekst weer in 5 bullets). Dit is zeker niet alles, want de mogelijkheden zijn oneindig. Online vind je veel prompts om uit te proberen. Je kunt ChatGPT namelijk ook gebruiken om onder meer:

  • samenvattingen te maken. Een moeilijke tekst samenvatten? Geen probleem voor ChatGPT. Hij maakt er handige lijstjes en opsommingen van, als je dat vraagt tenminste.
  • uitleg te geven. Complexe materie? Laat ChatGPT het in jip-en-janneketaal uitleggen.
  • spelletjes te spelen. Grappig: ChatGPT kan tekstgebaseerde spelletjes en raadsels spelen, maar ook verhaaltjes bedenken.
  • te programmeren. Schrijf, beoordeel of corrigeer code voor websites en software.
  • tips te krijgen. Op zoek naar een leuk boek, mooie muziek, restaurant in een vreemde stad of nieuw weekmenu? Laat je verrassen door ChatGPT.

Hierom heb je ons nog steeds nodig

ChatGPT heeft moeite met het begrijpen van context. Dat kan soms zorgen voor verwarring of antwoorden die niet kloppen. En over niet kloppen gesproken: de taalrobot is niet in staat om de juistheid van de output te beoordelen. Er ontbreekt mogelijk informatie of de informatie is niet juist of oud. Dat is belangrijk om te weten: je kunt er dus niet van uitgaan dat een antwoord waar is. Daarnaast geeft ChatGPT alleen antwoorden met informatie die hij heeft. Hij voegt dus geen nieuwe informatie toe en kan geen unieke content maken. Hooguit een andere variant op iets dat er al is. Niet-unieke content is vervolgens weer slecht voor de SEO van je website; Google kijkt bij het ranken van je website naar kwalitatieve en unieke content. En hoewel ChatGPT op menselijke taal kan reageren, begrijpt hij geen emoties en kan soms oppervlakkig reageren. Hoe handig de bot ook kan zijn: er ligt nog een belangrijke taak voor de mens. Wil je dus een onderscheidend verhaal vertellen en je doelen bereiken? Voorlopig heb je daarvoor nog steeds een creatief menselijk brein nodig. Maar wel één dat slim gebruikmaakt van de nieuwe technieken.

Vragen over ChatGPT of andere AI-toepassingen? Bij Vrhl hebben we de technieken al helemaal eigen gemaakt. Mail ons via hallo@vrhl.nl, we denken graag met je mee!