Zo zorg je voor een inspirerende tijdschrift-vormgeving

Zo zorg je voor een inspirerende tijdschrift-vormgeving

VRHL Gastblogger

17 mei 2016

Zodra ik langs het tijdschriftenschap loop, glijden mijn ogen langs de grote hoeveelheid covers, die me elk iets anders proberen te vertellen. Ik pak een tijdschrift en laat mijn vingers door de pagina’s glijden. Snel zie ik allerlei kleuren, koppen en beelden voorbij flitsen. De eerste indruk is gemaakt. Maar hoe zorg je ervoor dat deze goed is? En wat stimuleert een lezer om een magazine daadwerkelijk te kopen?

 

De eerste indruk

De eerste indruk, het soort papier en het gevoel dat je van een magazine krijgt, laat je in een paar seconde bepalen of je een magazine wel of niet wil aanschaffen. Ook de cover speelt een belangrijke rol, omdat je die als allereerste in het winkelschap ziet liggen. Daarom is het belangrijk dat die doelbewust wordt vormgegeven om de doelgroep direct aan te spreken. Voorbeelden van covers waar je oog meteen op kan vallen, zijn het woonmagazine vtwonen en het foodmagazine delicious.

vtwonen-delicious

 

Behoeften

Het is erg belangrijk om te weten waar jouw lezers behoefte aan hebben. Heeft jouw doelgroep behoefte aan rust? Creëer dit dan door een vast ‘ritme’ aan te houden wat betreft de indeling en opmaak van je magazine. LINDA. doet dit bijvoorbeeld altijd: elke maand komen dezelfde rubrieken met dezelfde soorten beelden en dezelfde lettertypes op dezelfde paginanummers terug. Hierdoor weet de lezer precies waar zij aan toe is. Is jouw doelgroep meer gebaat bij een flexibele, steeds weer verassende vormgeving? Zorg er dan voor dat je steeds opnieuw weet te verrassen. Een voorbeeld van een magazine dat haar lezers steeds verrast met verschillende papiersoorten, lettertypes, achtergrondjes en cadeautjes is Flow Magazine.

flow-linda

 

Identiteit

Een goede vormgeving zorgt niet alleen voor de juiste beleving, maar ook voor herkenning. Net als ieder mens heeft ieder magazine een eigen identiteit. Wat wil je uitstralen? Wat maakt jou herkenbaar? Denk hier van tevoren goed over na en wees consistent wat betreft de vormgeving. Op die manier geef je de lezer de kans om zich aan het blad te binden. Voorbeelden van tijdschriften met een sterke, eigen identiteit zijn AutoWeek en Donald Duck.

autoweek-donaldduck

 

Doelbewust

Een magazine moet inspireren, informeren (zoals Psychologie Magazine), entertainen of activeren (zoals het tijdschrift yoga). Om de juiste boodschap over te brengen naar de doelgroep is het van belang dat de vormgeving de tekst ondersteunt en versterkt. Laat vormgevers dus altijd eerst de tekst lezen voor ze aan de slag gaan (of andersom). Alleen op die manier kun je één van deze vier doelen bereiken.

psychologie-yoga

 

Kortom: denk goed na over wat je wilt uitstralen, welke boodschap je wilt overbrengen en wat voor gevoel je je lezers wilt bezorgen. Want magazines lees je niet, die beleef je!

TAGS
Magazine Tijdschrift Vormgeving

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van VRHL Gastblogger

Zet jij virtual reality al in voor je bedrijf?

Je ziet en hoort het overal, op tv, radio, internet, in de krant en je ziet het zelfs op straat of in het openbaar vervoer: virtual reality. Maar wat kan jouw bedrijf hiermee? Heel veel!

Lees meer

Zes Instagram-tips voor meer interactie en volgers

Branding, daar draait het om op Instagram. Met inspirerende, grappige of interessante foto’s en video’s kun je je volgers heel goed laten zien wie je bent en waar je voor staat. En omdat Instagram zo’n populair social medium is, wil jij daar natuurlijk zoveel mogelijk likes, reacties en shares scoren. Maar hoe kun je Instagram goed inzetten? En hoe krijg je meer volgers?

Lees meer

Vlogs van stagiaire Romy

Maak kennis met Romy, onze super-leuke stagiaire! Ze volgt de opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) aan de Hogeschool van Amsterdam en loopt tien weken stage bij ons. Haar belevenissen houdt ze wekelijks bij in een vlog. Benieuwd wat ze allemaal meemaakt? Kijk dan snel!

Lees meer

De vijf leukste video- en fotobewerkingsapps

Tegenwoordig barst het van de apps waarmee je foto’s en filmpjes kunt bewerken. Bijvoorbeeld om de belichting van een foto of video aan te passen, een filter te gebruiken of een gaaf effect toe te voegen waardoor jouw product, dienst of bedrijf nóg mooier in beeld komt. Ideaal als je een foto of video wilt delen via social media. In dit artikel zet ik de vijf leukste bewerking apps voor je op een rij.

Lees meer