Trek de aandacht met aantrekkelijke content

Trek de aandacht met aantrekkelijke content

Eline Bosman

4 januari 2016

Billboards, reclamefolders, televisiereclames, radiocommercials, e-mailnieuwsbrieven, online banners, Facebook-advertenties… Iedere dag krijgt jouw (potentiële) klant een overload aan informatie over zich heen gestort. Hoe kun jij als bedrijf, product of merk dan nog opvallen? In ieder geval niet met reclame-uitingen waarin jij verkondigt hoe geweldig jij wel niet bent. Dat bepaalt jouw klant namelijk zelf wel. En wil hij iets over jou weten? Dan gaat hij zelf wel zoeken. Vooral online.

 

Wees relevant, waardevol én aantrekkelijk

Als je écht wilt opvallen, moet je toegevoegde waarde bieden in de vorm van relevante, waardevolle en aantrekkelijke content. Content die het waard is om te delen. En dat moet je doen in het juiste formaat, via het juiste kanaal en op het juiste moment. Eigenlijk moet je gaan denken als een uitgever. Contentmarketing noemen we dat. Hiermee val je op een positieve manier op en zorg je dat het gesprek tussen jou en je doelgroep op gang komt, én die tussen klanten onderling. Want dat is wat je het allerliefste wil: dat klanten positief over jou gaan praten en daarmee jouw ambassadeur worden. Zo zorg je voor meer verbinding, interactie en awareness. En dat moet uiteindelijk resulteren in meer loyaliteit, leads en omzet.

"Als je écht wilt opvallen, moet je toegevoegde waarde bieden in de vorm van aantrekkelijke content"

 

Bedenk goed wat je wilt bereiken

Ik merk dat veel van onze opdrachtgevers nog vragen om een middel. Ze willen bijvoorbeeld graag een Facebook-post, een persbericht of een blog, zonder dat ze duidelijk voor ogen hebben wat hun doel eigenlijk is. Wat wil je dat jouw doelgroep straks weet, kan of doet? Daarna kies je het middel waarmee je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. En vaak is dat helemaal niet het middel waar je in eerste instantie aan denkt.

 

Zorg altijd voor interessante informatie

Contentmarketing is geen tijdelijke campagne maar een continu proces. Je moet jouw doelgroep áltijd voorzien van interessante informatie. Zowel online als offline. Zodat als zij informatie over jou gaan zoeken, ze altijd interessante informatie vinden. Ik help je graag bij het maken van relevante, waardevolle en aantrekkelijke content. Hiervoor gebruiken we bij VRHL het volgende stappenplan:

 

1. CONTENTSTRATEGIE SCHRIJVEN

Geslaagde contentmarketing begint met een goede strategie. We verdiepen ons in de wensen, eisen, dromen, vragen en behoefte van jouw (potentiële) klant. Want díe zetten we centraal, niet jouw product of dienst. Vervolgens brengen we de customer decision journey (de weg die de klant doorloopt van oriëntatie tot koop) in kaart en bepalen we welke content we op welke momenten (de touchpoints) bij de (potentiële) klanten moeten aanbieden. Zo voorzien we de doelgroep in zijn behoefte en kun jij hen die toegevoegde waarde bieden waar ze op dat moment ook écht op zitten te wachten.

Uiteraard verdiepen we ons wel goed in jouw bedrijf: wat doe je? Wat heb je jouw doelgroep te bieden? Wat is jouw expertise? Wat zijn jouw doelen op de lange termijn? Samen bepalen we vervolgens de prestatie-indicatoren (KPI’s), bijvoorbeeld het aantal volgers op social media, het aantal downloads van een whitepaper of het aantal bezoekers op de website.

Customer Decision Journey McKinsey in VRHL look

De customer decision journey van McKinsey

 

2. CONTENTTEAM SAMENSTELLEN


Na het opstellen van de strategie, stellen we een professioneel team samen van copywriters, SEO-specialisten, communicatieadviseurs en (online) vormgevers. Jij bent onze sparring partner en levert ons zoveel mogelijk informatie, waar vanuit wij dan die waardevolle content kunnen creëren.

 

3. CONTENT CREËREN EN DISTRIBUEREN

Als we het team hebben samengesteld, gaan we aan de slag met het produceren van content die voldoet aan de volgende voorwaarden: het lost een probleem op, het speelt een rol in het dagelijks leven van de ontvanger én het levert vermaak op. Zo wordt de communicatie veel persoonlijker en zal jouw (potentiële) klant zich eerder aan jouw bedrijf, product of merk willen binden. We verpakken jouw verhaal en boodschap in de juiste vorm (tekst en/of beeld), we kiezen het juiste kanaal (bijvoorbeeld paid media als een website of magazine, of owned media als Twitter of Facebook) en bepalen het juiste moment om de content te distribueren.

Natuurlijk is het belangrijk dat iedereen binnen jouw organisatie het verhaal en de boodschap kent. Zodat ook zíj als ambassadeurs zullen optreden. Niet alleen tijdens werktijd, maar ook daarbuiten. Zowel offline als online.

 

4. EFFECTIVITEIT METEN EN CONTENT OPTIMALISEREN


We analyseren continue het effect van de contentmarketing en bepalen of de vooraf opgestelde prestatie-indicatoren (KPI’s) bereikt zijn. Zo nodig scherpen we de strategie en de content aan.

 

Creëer ambassadeurs en val op!

Onze opdrachtgevers willen graag weten wat het resultaat is van hun investering. Maar helaas: leads en hogere omzetcijfers op de korte termijn kunnen we je niet garanderen. Aandacht en een groter bereik wel! Ons doel is het creëren van ambassadeurs die jou online en offline promoten. Dat is een waardevol effect van contentmarketing: content die wordt gedeeld of gecreëerd over jouw bedrijf, product of dienst zal de doelgroep interessanter en objectiever vinden. En dán pas ga je opvallen!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van een contentstrategie en het maken van goede content? Laat het ons dan even weten!

TAGS
Content Contentmarketing Customer Journey

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Eline Bosman

Waarom je social influencers moet inzetten in je marketing

Bedrijven zetten social influencers massaal in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. Hoe werkt het? En hoe kun je influencers voor jouw bedrijf inzetten?

Lees meer

Bereik je doel(groep) met Facebook advertising

Meer producten verkopen, een grotere naamsbekendheid of meer volgers op Facebook… Dat kun je zomaar voor elkaar krijgen met Facebook advertising.

Lees meer

Zó bereik je jongeren op Snapchat

Snapchat is hot! In Nederland is de app vooral populair onder 12 tot 19-jarigen, maar ook steeds meer twintigers en dertigers gaan snappen.

Lees meer

Het geheim van een goede e-mailing

Pling! Weer een nieuwsbrief in mijn mailbox. Hmm, H&M. Zal ik ’m openen of meteen verwijderen?

Lees meer

Do’s en don’ts voor schrijven op het web

Schrijven voor het web is een vak apart. Waarom? Omdat lezen van een laptopscherm, tablet of iPhone nu eenmaal heel anders leest dan uit een tijdschrift, krant of boek. Maar hoe doe je dat, boeiende websiteteksten schrijven?

Lees meer