Ondernemers die jaarlijks vanaf 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas verbruiken, zijn verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder. Vanaf 1 juli 2019 komt daar nog een wettelijke verplichting bij. Zij moeten namelijk vóór die datum rapporteren in het eLoket van RVO welke maatregelen ze hebben uitgevoerd. Dit heeft best wat gevolgen voor de MKB-ondernemers in Nederland. MKB Nederland vroeg VRHL hen te helpen bij de communicatie over deze nieuwe wetgeving.

De vraag

Hoe zorgen wij dat meer dan 100.000 MKB-ondernemers in Nederland weten dat deze wetgeving eraan komt, of het voor hen van toepassing is en zo ja, wat zij vervolgens moeten doen? MKB Nederland vroeg VRHL een duidelijke en opvallende campagne te ontwikkelen en hierin samen te werken met RVO en meer dan 50 partners van MKB-Nederland: branche- en regionale organisaties.

De oplossing

VRHL ontwikkelde een campagne met het sterke concept ‘WATT’. WATT is de informatieplicht energiebesparing? WATT betekent dit voor mijn bedrijf? En WATT moet ik ermee als ondernemer?

Het campagneplatform www.wattjemoetweten.nl is de basis voor de campagne. Hier vinden ondernemers een handige check en de benodigde informatie in duidelijke taal. Een getekende animatie waarmee de informatieplicht wordt uitgelegd in minder dan twee minuten mocht hierin niet ontbreken.

Daarnaast leest de doelgroep verhalen van collega-ondernemers: wat doen zij aan energiesparing, hoe hebben ze dit aangepakt en welke tips hebben zij?

Een belangrijk onderdeel op de website is de uitgebreide toolkit voor de branche-en regionale organisaties die zij kunnen gebruiken voor de communicatie naar hun eigen leden. Denk aan folders, flyers, social media posts en e-mailnieuwsbrieven.

Om de ondernemers rechtstreeks te bereiken en traffic naar de website te genereren, zetten we een radiospot in op BNR Radio, advertenties op Google en een uitgebreide Facebook-, Twitter- en LinkedIn-advertisingcampagne.

Beluister hier de radiospot!

Het resultaat

De campagne loopt nog tot en met juli en daarna, maar de resultaten zijn nu al erg goed. Duizenden views op de website en blije branche-organisaties die actief aan de slag zijn met de toolkit. WATT wil je nog meer?