Nederland (inclusief Mark Rutte en de rest van politiek Den Haag) kon de afgelopen tijd onmogelijk om de ANKO heen. De branchevereniging voor kappers stond vooraan in de lobbyrij, sprak dagelijks tientallen journalisten en beantwoordde in de tussentijd ruim 26.000 telefoontjes van leden. Wij zijn megatrots dat wij in deze uitdagende tijd een belangrijke partner van de ANKO waren. Na iedere persconferentie stonden wij in de startblokken om de volgende materialen uit te werken:

Logo ANKO Corona Steunpunt

De telefoon van de Ledenservice stond roodgloeiend. Daarom werd binnen een mum van tijd het ANKO Corona Steunpunt opgezet. Wij maakten het logo en beeldmerk.

ANKO-corona-steunpunt-946x370

Social campagne ‘Kappers zijn dicht’

We werden er vroeg of laat allemaal mee geconfronteerd (want: coronacoupe): de kappers gingen dicht. Om die boodschap over te brengen én om consumenten te laten weten dat alle kappers zo snel het kon weer voor hen klaar zouden staan, maakten wij het onderstaande beeld. Met een gerichte Facebook- en Instagram-campagne zorgden wij dat zo veel mogelijk mensen dit beeld te zien zouden krijgen. Met een relatief klein budget bereikten we zo’n 90.000 personen!

Leuk detail: deze campagne ging ook offline, toen RTL Nieuws bij de ANKO-voorzitter op bezoek kwam en ‘ons’ bord prominent in beeld kwam. Binnen twee uurtjes fixten we een gaaf, aluminium bord voor in de salon van de voorzitter.

VRHL-ANKO-social-1

Infographic lobby-onderwerpen

De ANKO was ontzettend druk voor haar achterban; belangrijk om die inspanningen te communiceren naar leden. Daarvoor maakten wij de onderstaande infographic, waarin ieder lobby-onderwerp duidelijk wordt toegelicht en is gevisualiseerd.

ANKO-Infographic_content

Hygiëneprotocol

De lobby-activiteiten van de ANKO waren niet voor niets. Zo langzamerhand hoorden we steeds meer geluiden dat de kappers binnenkort weer open zouden mogen. Dat kon alleen met een waterdicht hygiëneprotocol. Zodra een concept op papier stond, gingen wij alvast aan de slag met de vormgeving daarvan. Zodat toen het protocol werd goedgekeurd door de overheid, de opgemaakte versie binnen no-time verspreid kon worden onder de leden.

ANKO-Infographic

Animatie

Zo’n hygiëneprotocol is een flink document. Niet geschikt om zó naar kappersklanten te sturen natuurlijk. Daarom maakten wij speciaal voor hen de onderstaande animatie. Die legt in twee minuten uit waar salonbezoekers rekening mee moeten houden!

Posters

Ook in de salon moest volop gecommuniceerd worden over de maatregelen. Wij maakten een poster voor medewerkers en klanten in kapsalons en een poster voor haarwerkers. Die konden ANKO-leden downloaden en in hun salon hangen. Grote kans dat jij er ook één hebt zien hangen als je onlangs een ANKO-kapper hebt bezocht.

VRHL-ANKO-posters

Nog meer!

Naast het bovenstaande verstuurden we (soms dagelijks) e-mailings, maakten we een checklist voor het intakegesprek om te controleren of klanten geen klachten hebben, maakten we een checklist voor de opening van de salon en nog veel meer.

Tijdens de laatste lockdown werd het nieuwe kabinet Rutte IV beëdigd. De ANKO zag dit als een uitgestrekte kans om hen nog eens te wijzen op de essentiële rol van kappers in de samenleving. Want het zou je maar gebeuren; poseren met de koning voor een foto die de geschiedenisboeken ingaat en dan NIET vooraf naar de kapper kunnen! Ze besloten een persoonlijk persbericht te versturen en wij mochten de vormgeving hiervan verzorgen. Het bericht bereikte de landelijke pers met succes, want de kappers in Nederland mochten eindelijk weer knippen!