Meer dan een miljoen weergaven voor stichting Haarwensen

Stichting Haarwensen is er voor kinderen die – bijvoorbeeld door medische behandelingen of andere oorzaken – hun haar verliezen. Deze groep kinderen ontvangt een gratis haarwerk en inmiddels zijn er meer dan 2.000 haarwerken geschonken. De stichting vroeg ons voor een informatieve campagne.

De vraag.

De aflopen jaren heeft Stichting Haarwensen het geluk gehad veel haardonaties te mogen ontvangen. Toch is niet al het gedoneerde haar geschikt voor het maken van een haarwerk voor kinderen. Het haar dat goed bruikbaar is om een haarwerk mee te maken, moet minstens 35 centimeter lang zijn. Veel mensen weten dit niet en sturen (veel) korter haar op.

De stichting vroeg ons daarom of wij een campagne wilden ontwikkelen die deze haardonateurs ervan bewust maakt dat het noodzakelijk is haar op te sturen van 35 centimeter lang.

Natuurlijk wordt het te korte haar zorgvuldig bewaard. Toch is het zonde dat er niets mee wordt gedaan, want er is een groot tekort aan haar om voor volwassenen haarwerken te maken. Daarom gaat de stichting dit overgebleven haar verkopen. De opbrengsten hiervan komen honderd procent terug bij de stichting waardoor zij nog meer kinderen aan een gratis haarwerk kunnen helpen.

De vraag van Stichting Haarwensen: “Hoe kunnen wij op een integere en duidelijke manier landelijk communiceren wat wij doen met het overgebleven (te korte) haar? Hoe brengen we dit naar buiten, zonder dat het afbreuk doet aan ons goede werk, onze integriteit en de sentimenten rondom haar doneren?”

De oplossing.

De doelgroep is heel breed, waarbij de steunpunten (kappers die nauw samenwerken met de stichting) een belangrijke plek verdienen; zij werden als eerste op de hoogte worden gebracht van deze aanpak. Daarna de kappers, dan de ‘massa’ oftewel de consument.

We ontwikkelden een bewustwordingscampagne over het doneren van haar bij Stichting Haarwensen. In deze campagne is een duidelijk onderdeel van de boodschap dat het gedoneerde haar minimaal 35 centimeter of langer moet zijn.

We maakten het verhaal over de donatie van haar goed op orde op de campagnepagina van Stichting Haarwensen. Met uitgebreide interviews met kinderen die haar doneren én kinderen die de pruiken ontvangen. Ook realiseerden we een animatie waarin we goed en duidelijk uitleggen hoe het proces gaat wanneer iemand haar doneert (én wat de stichting doet met haar dat korter is dan 35 centimeter).

Homepage www.ismijnhaarallanggenoeg.nl

Daarnaast verspreidden we een landelijk persbericht namens de stichting Haarwensen en zette in op social media (advertising) met focus op de specifieke doelgroep vrouwen en meisjes.

Het resultaat.

De social campagne heeft zo’n 250.000 personen bereikt en hiervan hebben er bijna 7.000 doorgeklikt naar de landingspagina (2,17%). In totaal is de campagne meer dan een miljoen keer weergegeven en zijn er 561.922 personen bereikt. Dit zijn echt hele mooie cijfers voor een social campagne. De klant was blij met het resultaat, en wij dus ook!

Wil jij je haar doneren aan stichting haarwensen en iemand die dat op dat moment nodig heeft heel blij maken met een haarwerk? Neem gerust eens een kijkje op www.ismijnhaarallanggenoeg.nl.

https://vimeo.com/746447684