NOVE is de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche. Haar ruim 160 leden bestaan uit onafhankelijke ondernemers in de handel, verkoop, transport en opslag van brandstoffen en smeermiddelen op land en water. Bekende namen zijn bijvoorbeeld Sakko en Varo Energy.

De vraag

Elma Media – de uitgeverij waarvoor wij ook ANKO Kapperszaken en het FOCWA Magazine maken – bedacht een nieuwe communicatiestrategie voor NOVE. Onderdeel daarvan is de restyling van het oude magazine.

NOVE gaf vier keer per jaar NOVE Visie uit. Op het gebied van de inhoud en de vormgeving wilde NOVE echter een verbeterslag maken en een magazine ontwikkelen dat beter past bij de huidige tijd. En bij de nieuwe uitdagingen waar haar leden mee te maken hebben, met name de energietransitie van conservatieve brandstoffen (zoals benzine) naar groenere energieoplossingen (zoals LNG, waterstof en elektrisch rijden). Een inhoudelijk magazine dat leden écht op weg helpt, zeg maar!

De oplossing

De eerste stap was de naamontwikkeling voor dit magazine. Wij bedachten ‘inNOVE’. Want NOVE wil niet meer alleen haar visie delen, maar het magazine ook gebruiken om mee te denken over innovatieve oplossingen voor haar leden. We ontwikkelden een redactionele formule met rubrieken waarin daar ruimte voor is en rubrieken waarin leden actief betrokken worden. Zij vertellen over vernieuwende projecten, geven hun mening of stellen een vraag die NOVE vervolgens beantwoordt.

Vervolgens gingen we aan de slag met de vormgeving en de redactie van het magazine, waarbij ook de business partners van NOVE een belangrijke rol spelen. Aan de hand van branded content artikelen en advertenties hebben zij de mogelijkheid om zichzelf te presenteren in het magazine. Wij onderhouden het contact met deze business partners, zodat de NOVE daar geen omkijken naar heeft.

Het resultaat

Het eindresultaat is een moderner magazine dat beter past bij de belevingswereld van de NOVE-leden. Inmiddels hebben we al zeven edities gemaakt en ontvangt de NOVE positieve reacties op deze nieuwe, frisse manier van communiceren!

Wil jij ook je magazine restylen? Wij denken en helpen graag mee! Stuur voor creatieve magazine-ideeën een e-mail naar manon@vrhl.nl