Gloednieuw ontwerp voor Onze Taal!

Twijfel je over tekst? Typ je vraag in Google, met daarachteraan ‘Onze Taal’ en je hebt het juiste antwoord op je taalvraag gevonden. Alsjeblieft, gratis tip van onze redactie-Verheulio’s. Zij zijn slechts een paar van de miljoenen bezoekers die maandelijks de website van Genootschap Onze Taal weten te vinden. Deze vereniging voor Nederlandse taalliefhebbers hebben niet alleen een succesvolle website, maar ook een prachtig magazine. Dat wij nog mooier mochten maken!

De vraag.

‘Hoe kunnen we ons tijdschrift mooier en interessanter maken, en tegelijkertijd een paar knelpunten oplossen?’ Zo formuleert de directeur van Genootschap Onze Taal in het voorwoord van het eerste gerestylede nummer zelf de vraag die de redactie had. Met de knelpunten doelt ze op een tekort aan redactionele ruimte – zoveel te vertellen over de Nederlandse taal – en de stijgende kosten. Het antwoord was een geheel nieuwe opzet van het magazine. Een magazine dat minder vaak verschijnt, maar meer pagina’s, artikelen en variatie in de inhoud bevat en een nieuwe huisstijl heeft. Bij dit alles hoort natuurlijk ook een heel nieuw magazine-ontwerp. Voor de restyling schakelde Genootschap Onze Taal onze hulp in. Én voor de productie van de komende edities. Dat hebben wij met heel veel plezier opgepakt.

De oplossing.

We zijn gestart met een ontwerp. Het uitgangspunt was natuurlijk de nieuwe huisstijl. En de wens om het magazine meer van deze tijd en ook voor een jongere doelgroep aantrekkelijk te maken. Het was wat ge-heen-en-weer met nieuwe wensen en aangepaste proeven om tot een ontwerp te komen dat helemaal voldoet aan de wensen van Genootschap Onze Taal. Snappen wij, want Onze Taal is hét uithangbord van de genootschap. Nu het ontwerp staat kunnen we ook aan de slag met de zes edities die per jaar verschijnen. We werken daarvoor in Woodwing. Daarin kan de opdrachtgever direct vormgegeven artikelen zien, opmerkingen plaatsen en zelf taalwijzigingen uitvoeren. Tja, je bent een Onze Taal-redacteur of je bent het niet 😉

Het resultaat.

Een prachtig magazine dat past bij de nieuwe, frisse huisstijl, aansprekend is voor een brede doelgroep en ook nog eens superefficiënt gemaakt kan worden dankzij Woodwing. De eerste ligt op de mat, de tweede wordt as we speak vormgegeven!

Hieronder een greep uit de eerste reacties (en dat was alleen nog maar de cover!).