Donateurswervingscampagne voor Alphense hospicegroep

De vraag.

In juni 2019 opende de Hospicegroep in Alphen aan den Rijn de deuren van haar nieuwe hospicewoning. Ruim voor de bouw van de woning zat onze eigen Jan in een denktank om op een creatieve manier de financiering voor de bouw mogelijk te maken. Om nu en in de toekomst alles te kunnen blijven bekostigen, kreeg Vrhl de vraag een campagne op te zetten om nieuwe donateurs te werven. De Hospicegroep Alphen aan den Rijn Nieuwkoop draait bijna alleen maar op vrijwilligers en is dus afhankelijk van subsidies en donaties.

De oplossing.

Omdat we online niet de volledige doelgroep konden bereiken, kozen we ervoor om ook offline een campagne op te zetten. De onlinecampagne bestond uit de mogelijkheid van doneren via de website van de Hospicegroep (die wij ook maakten!), die in de picture werd gezet door middel van Facebook Advertising. Hiervoor maakten we een interesse-doelgroep aan, bestaande uit inwoners van de gemeente Alphen aan den Rijn van 45 jaar en ouder.

De offlinecampagne bestond uit twee soorten kaarten: één huis-aan-huis donateurskaart en één kaart voor algemeen gebruik in en om de hospicewoning, met adresgegeven om direct achter te laten. Voor de kaarten maakten we een prachtige foto van een bos rozen, waarbij de vergankelijkheid van het leven duidelijk zichtbaar werd. Een mooie foto die tegelijkertijd confronterend was. En juist op die emotie wilden we inspelen. De foto werd belangeloos gemaakt door Marco Hamoen. De kaarten werden door vrijwilligers van de Hospicegroep rondgebracht in heel Alphen aan den Rijn.

De donateurskaarten werden in heel Alphen aan den Rijn rondgebracht.

Als extraatje bood Vrhl de Hospicegroep geheel kosteloos een vertoning aan op de digitale borden van BEREIK in Alphen aan den Rijn. Elke minuut werd de gefotografeerde bos rozen zeven seconden op de borden getoond (1.440 vertoningen per 24 uur). Zo genereerden we nog flink wat exposure voor de Hospicegroep. Gewoon, omdat ze dat verdient.

Het resultaat.

Hoewel de resultaten van de offlinecampagne wat lastig te meten zijn, hadden we wel goed inzicht in de resultaten van de onlinecampagne: in twee weken tijd wisten we bijna 21.000 mensen te bereiken en kwamen er zo’n 50 donaties binnen via de website van de Hospicegroep! Een mooi resultaat!

Neem contact met ons op om te kijken wat er voor jou mogelijk is.