Wat voelden wij ons vereerd toen Elma Media ons vroeg een voorstel te maken voor het nieuwe relatiemagazine van de KNOV. De KNOV is namelijk de beroepsvereniging voor verloskundigen en dat ís nogal een beroep. Je kunt je voorstellen dat wij met heel veel plezier aan een ontwerp en bladformule begonnen. Nu, enkele maanden later, zijn we alweer de vierde editie van het vernieuwde magazine aan het maken!

De vraag

De KNOV gaf voorheen Tijdschrift Voor Verloskundigen (TVV) uit. Een inhoudelijk en hoogwaardig magazine waarin vooral resultaten uit nieuwe, wetenschappelijke onderzoeken werden gepresenteerd. Ontzettend interessant voor de doelgroep, want die resultaten hebben veel invloed op de manier waarop verloskundigen in ziekenhuizen en praktijken werken. Ook in het nieuwe magazine moest ruimte zijn voor deze wetenschappelijke artikelen, maar het magazine mocht ook wel wat toegankelijker en praktischer worden. Want naast verloskundige, zijn veel leden van de KNOV ook praktijkhouder en hebben zij te dealen met zaken als een hoge werkdruk, juridische vraagstukken en medewerkers. Aan ons de vraag of wij een nieuw magazine wilden optuigen wat de sterke punten van de TVV behoudt, maar wat nét wat meer aanspreekt en diverser is.

De oplossing

Aan de hand van een kick-off en een lezersonderzoek (aangeleverd door de KNOV), maakten we een bladformule en een ontwerp voor het nieuwe tijdschrift. We hielden daarbij de diverse doelgroepen (verloskundigen in opleiding, verloskundigen met een eigen praktijk, praktijkwaarnemers, verloskundigen in een ziekenhuis, enzovoorts) in ons achterhoofd en bedachten rubrieken die daarbij passen. Maar die óók passen bij de visiepijlers die de KNOV eerder dat jaar had bedacht. Het daaruit voortvloeiende ontwerp heeft een stoere uitstraling met een vrouwelijke touch gekregen. Het ontwerp straalt trots voor het vak en deskundigheid uit.

Het resultaat

Een prachtig, veelzijdig magazine wat vier keer per jaar verschijnt en waarop we al veel mooie reacties hebben ontvangen. Wij verzorgen de redactie en de vormgeving. Onze partner Elma is eindverantwoordelijk en verzorgt de acquisitie en het drukwerk. De KNOV heeft alle (verloskundige) kennis in huis en voorziet ons van de juiste contactpersonen en achtergrondinformatie. Een mooie samenwerking waar we trots op zijn. Op naar nog heel veel mooie nummers!