De Drie Ballonnen, een kinderopvangorganisatie met meerdere locaties in Zoetermeer, is al een aantal jaar onderdeel van Junis, een grote (van oorsprong) Alphense kinderopvangorganisatie. Ze traden echter nog onder hun eigen naam naar buiten. Nu niet meer. De Drie Ballonnen wordt helemaal Junis. Dat moest gecommuniceerd worden aan medewerkers, ouders en omgeving.

De vraag.

Met welke boodschap en campagne zorgen wij ervoor dat de doelgroepen weten dat De Drie Ballonnen nu ook Junis gaat héten, zonder dat ze het gevoel krijgen dat er iets verandert? En hoe laden we vervolgens de naam Junis in Zoetermeer?

De oplossing.

De oplossing zat ‘m vooral in de eenvoud: de boodschap niet moeilijker maken dan het is. Medewerkers waren al gewend aan het feit dat ze inmiddels officieel bij Junis werkten. Voor ouders krijgt hun kinderopvangorganisatie een nieuwe naam, maar verandert er in de praktijk niks. Wij bedachten voor de eerste fase een bescheiden campagne met het concept ‘Onze naam verandert. Maar we blijven onszelf’, met de boodschap: ‘De Drie Ballonnen heet binnenkort Junis’. We zien een lief beeld van zes kinderen van verschillende leeftijden. We kijken op hun rug, zij kijken een aantal ballonnen na die wegvliegen. Eén peuter kijkt onder z’n beentjes door. Met dit concept werkten we vooralsnog citydisplays uit en een social campagne. In de tweede fase – de fase waarin de naamsverandering is doorgevoerd – gaan we aan de slag met het laden van de naam Junis in Zoetermeer. Dit doen we lokale media-inzet waarbij we reguliere Junis-uitingen gebruiken, die voorlopig voorzien zijn van een toevoeging aan het logo ‘voorheen De Drie Ballonnen’.

Het resultaat.

Een ingetogen maar toch ook vrolijke en sympathieke campagne die inmiddels loopt en in verschillende fases uitgerold wordt.