Interview: Kim en Maikel over communicatie Bevrijdingsfestival

Ook dit jaar verzorgt onze Kim de communicatie voor Bevrijdingsfestival Alphen aan den Rijn. Ze krijgt daarbij hulp van Maikel, die voor een groot deel van de creatieve uitingen zorgt. Ze vertellen hoe het er achter de schermen aan toe gaat en wat we 5 mei kunnen verwachten. “Het wordt dit jaar groter dan ooit!”

Kim, vorig jaar was je voor het eerst betrokken. Wat hebben jullie neergezet?

“Het bevrijdingsfestival dreigde vorig jaar niet door te gaan. Het bestuur was gestopt en er moest binnen korte tijd een nieuwe groep enthousiastelingen worden gevormd. Dat is op het randje gelukt. Ikzelf was pas anderhalve maand voor het evenement plaatsvond betrokken. We moesten dus heel snel een plan maken en uitingen ontwikkelen. Gelukkig konden we voortborduren op wat het vorige bestuur had neergezet. Dit jaar was er meer ruimte, waardoor we iets nieuws hebben kunnen neerzetten. Voor het bestuur voelt het echt een beetje alsof we het festival nu ‘voor het echie’ organiseren.”

Jullie konden jullie eigen input erin kwijt?

“Precies! We pakken het groter aan dan voorgaande jaren. Het podium komt op een andere plek op het Rijnplein, waardoor meer mensen zicht hebben op de artiesten. En er komt een tweede podium aan de Aardkade, voor lokaal talent. Het centrum van Alphen wordt dus echt een beetje een festivalterrein waar je heen en weer kan lopen tussen verschillende podia.”

Je doet dit vrijwillig, waarom?

“Ik werk alweer een tijdje bij Vrhl en het leek me tof om eens binnen een ander team en in een andere dynamiek te werken. In dit bestuur zit ik wat meer aan klantzijde, waardoor ik meer werkzaamheden kan oppakken; ik bedenk welke middelen we gaan inzetten en voer dat vervolgens ook uit. En ik leer heel veel van wat allemaal komt kijken bij het organiseren van een festival; van sponsorwerving tot het maken van draaiboeken en ook de communicatie met omwonenden en de gemeente.”

En jij Maikel?

“Communicatiematerialen maken voor een festival, dat past helemaal in mijn straatje. Ik ga graag naar festivals, dus ik val onder de doelgroep. Natuurlijk moet je je als videomaker en vormgever kunnen inleven in je opdrachtgevers, maar dat is wel een stuk makkelijker als je gevoel hebt bij een klant en bij wat je aan het maken bent.”

Kim: “Ik vind de nieuwe stijl die jij hebt ontwikkeld dus heel mooi, Maikel. Echt passend bij een festival!”

Maikel: “Ja, de vorige stijl was wat braver. Binnen de kaders van de huisstijl heb ik het frisser en hipper gemaakt, zodat het de jonge doelgroep aanspreekt. Zoals een festival hoort te zijn!”

Welke middelen zijn er allemaal nodig?

Maikel: “Ik heb een video gemaakt voor de citydisplays in Alphen. Social beelden om de artiesten aan te kondigen, digitale advertenties langs de weg en er komt een bouwhek met het programma op het festival in Park Rijnstroom – ook in Alphen – tijdens Koningsdag.”

Kim: “We maakten ook advertorials voor lokale media, we hebben een pagina in de Oranjekrant en staan op de website en andere uitingen van Alphen Marketing. We werken dus veel samen met andere Alphense partijen.”

Als we 5 mei naar het centrum komen, zien we jullie daar dan?

Kim: “Zeker. Ik ben er de hele dag. Ik help met op- en afbouwen en ben de hele dag story’s op onze socialmediakanalen aan het posten.”

Maikel: “Ik kom zeker de vrijheid vieren, ja! Vorig jaar was het ook een leuk feestje.”

Bevrijdingsfestival Alphen aan den Rijn begint om 12.00 uur en is gratis toegankelijk. Kijk voor meer informatie op www.bevrijdingsfestivalalphen.nl/. Zien we je daar?