In 6 stappen klaar voor GA4

Vanaf 1 juli 2023 stopt de oude versie van Google Analytics – Universal Analytics (UA) – met het meten van jouw websitedata. Dat lijkt ver weg, maar hoe eerder je overstapt, hoe meer data de nieuwe versie – Google Analytics 4 (GA4) – al voor je meet en hoe betrouwbaarder jouw rapportages in de toekomst dus zullen zijn. Wij zorgen dat je in 6 stappen klaar bent voor GA4.

Stap 1: Property’s aanmaken

We starten met het aanmaken van minimaal twee property’s. Eén property waaruit we alle interne IP-adressen (van jou en je collega’s) hebben gefilterd, zodat Analytics niet al het interne websiteverkeer meeneemt en je data dus ‘schoon’ is. De tweede property is een ‘test’ property. Deze bevat álle data (dus ook de interne IP-adressen). Als getest moet worden, bijvoorbeeld omdat we een nieuwe gebeurtenissen aan het account willen toevoegen, dan kunnen die eerst in deze test property getest worden. Werkt alles naar behoren? Dan wordt de nieuwe gebeurtenis toegevoegd aan de ‘gefilterde’ property.

Bekijk hier wat het IP-adres van jouw wifi-netwerk is.

Stap 2: Koppeling met je website

Vervolgens koppelen we de property’s aan jouw website. Dat doen we met Google Tag Manager, zodat we niets van jouw webdeveloper nodig hebben. Ook in een latere fase kan Google Tag Manager handig zijn, bijvoorbeeld als we nieuwe gebeurtenissen aan Analytics willen toevoegen, zoals hoe vaak op een button wordt geklikt.

Is jouw website nog niet gekoppeld aan Google Tag Manager? Dan moet dat nog wel even gebeuren. Als je website door ons beheerd wordt, dan doen wij dat. Wordt je website door iemand anders beheerd, dan kan je webdeveloper de koppeling maken. Wij maken dan een account aan en leveren de instructies aan voor het plaatsen van de Google Tag Manager-code. Als je die instructies doorstuurt naar je webdeveloper, weet hij of zij precies wat-ie moet doen.

Stap 3: Standaard gebeurtenissen controleren

GA4 meet standaard een aantal gebeurtenissen, dus zonder dat die gebeurtenissen handmatig aan Analytics hoeven worden toegevoegd. In sommige gevallen worden gebeurtenissen niet goed opgepikt. Zo richtten we pas GA4 in voor de website van een klant, waarbij de YouTube-video’s later laadden dan de pagina. Daardoor kon Analytics het niet meten als een video afgespeeld was. Terwijl dat normaal gesproken dus wel automatisch gebeurt. Daarom doen wij altijd een check waarbij we controleren of de belangrijkste gebeurtenissen ook werkelijk worden gemeten.

De belangrijkste gebeurtenissen waarvan de data automatisch worden verzameld:

  • Paginaweergaven: per pagina het aantal weergaven, het aantal gebruikers en de gemiddelde betrokkenheidsduur.
  • Scrolls: per pagina hoe diep gemiddeld gescoord wordt; dus niet het aantal mensen dat 25, 50, 75, 90, 100 procent scrolt. Dit laatste kan wel als custom gebeurtenis toegevoegd worden (zie stap 4).
  • Uitgaande klikken: we kunnen zien naar welke link geklikt is en vanaf welke pagina er naar die link geklikt is.
  • Zoeken op de site: zoekterm, aantal keer dat hierop gezocht is en aantal gebruikers dat hierop gezocht heeft.
  • Video-engagement (let op: alleen YouTube-video’s worden standaard gemeten).
  • Bestanddownloads: per bestand het aantal keer dat het gedownload is.
  • Formulierinteracties: per formulier hoe vaak het gestart en ingevuld is.

Stap 4: Custom gebeurtenissen toevoegen

Het kan interessant zijn om extra gebeurtenissen aan Analytics toe te voegen. In stap 3 las je dat automatisch wordt gemeten wat de gemiddelde scrolldiepte is. Dat kan een goede eerste indruk geven van wat er op je pagina gebeurt, maar het kan ook een vertekenend beeld geven. De ene persoon scrollt bijvoorbeeld tot de footer van je pagina (100 procent) en de volgende persoon kan na de eerste alinea afhaken; het gemiddelde is wat je te zien krijgt. Om je content te optimaliseren is het interessant om precies te weten wat plekken op je pagina zijn waar mensen afhaken. Daarvoor kan je custom gebeurtenissen toevoegen die ook meten hoeveel mensen tot 10, 25, 50, 75, 90 en 100 procent van je pagina scrollen. Andere gebeurtenissen die niet standaard gemeten worden, maar wel interessant kunnen zijn, zijn bijvoorbeeld klikken op e-mailadressen, klikken op telefoonnummers en klikken op knoppen.

Welke gebeurtenissen voor jou interessant zijn, hangt af van je website- en conversiedoelen. Als wij GA4 in je website implementeren, maken wij een lijst met events waarvan wij denken dat ze interessant zijn voor je website. Jou vragen we die lijst te controleren en eventueel aan te vullen. Zo zorgen we dat Analytics meet wat voor jou interessant is.

Stap 5: Koppeling met Google Ads en andere specifieke wensen

Met Google Analytics is van alles mogelijk. Heb je SEA-campagnes lopen, dan is het slim om Google Ads aan GA4 te koppelen. Voor SEO kan het interessant zijn om Google Search Console te koppelen. Daarmee zie je onder andere de zoektermen waarmee bezoekers je website vonden. Google Signals activeren is aan te raden om meer eigenschappen van je bezoekers te weten te komen, zonder dat je hun privacy schendt (de informatie is nooit naar een persoon te herleiden). Wij denken graag mee over wat interessante instellingen zijn voor jouw specifieke website en de campagnes die je hebt lopen.

Stap 6: Aan de slag met GA4!

Werken met GA4 voelt een beetje als opnieuw leren lopen, want het gebruikersinterface is totaal anders ingedeeld. Het beste advies is om er gewoon maar mee te beginnen, maar een korte uitleg over de belangrijkste functionaliteiten en waar je die vindt kan handig zijn. Ga je aan de slag met GA4 en kan je wel wat hulp gebruiken? Onze online markteer geeft jou en je collega’s met plezier een korte, praktische workshop over de belangrijkste functies van GA4. Mail hallo@vrhl.nl voor de implementatie van GA4 en/of voor de workshop.