Als organisatie of merk wil je soms informatie aan de man brengen die op het eerste gezicht niet zo aantrekkelijk is. Of je boodschap is wel aantrekkelijk, maar je wil ‘m meer op laten vallen dan een lange lap tekst. Een infographic kan dan een oplossing zijn. Daarmee maak je (de essentie van) een lange lap tekst, veel ingewikkelde grafieken of een dik rapport (visueel) aantrekkelijker, duidelijker en leesbaar. Je wilt dan een infographic laten maken die alle informatie verduidelijkt.

Ik wil een infographic laten maken

Zo gaan we te werk

Stap 1: doel en doelgroep kennen

Wat wil je met de infographic bereiken? Door wie wordt ‘ie gelezen? En waar (en in welke context) wordt de infographic geplaatst, bijvoorbeeld in een magazine, als poster, op social media of op jouw website? Daar houden we rekening mee bij de volgende stappen.

Stap 2: informatie destilleren en begrijpen

Je hebt een Excel-bestand met gegevens, een jaarverslag of een andere bundeling van informatie. Als je door ons een infographic laat maken, lezen wij die informatie eerst goed door. Indien nodig doen we extra research, zodat de informatie volledig is. We maken keuzes en destilleren de belangrijkste gegevens uit de brei van informatie. Natuurlijk stemmen we dat met jou af; welke informatie wil jij dat de ontvanger onthoudt? Deze stap kan ook worden overgeslagen als je zelf al precies weet wat er in de infographic moet komen.

Stap 3: (de)briefen

We hebben kritische vragen gesteld en weten wat de kern van de boodschap moet zijn. Aan de hand daarvan maken we een (tekst)document met de informatie waarvan wij denken dat die in ieder geval in de infographic moet komen te staan. Dit vormt de debriefing voor jou en (als jij er blij mee bent) de briefing voor de vormgever.

Stap 4: vormgeven

Samen met de vormgever denken we na over de juiste vorm van de gegevens. Welk beeld zorgt voor helderheid? We houden rekening met je huisstijl en tone-of-voice en maken er iets moois, herkenbaars en duidelijks van.

Stap 5: verspreiden

Ben je helemaal blij met de infographic? Dan ontvang je natuurlijk het bestand van ons en kun je de infographic verspreiden. Ook daar kunnen wij je bij helpen. We denken mee hoe jij het optimale uit je infographic kunt halen. Bijvoorbeeld door een conversiegerichte landingspagina op te zetten (indien gewenst met leadgeneratie), Google Ads in te zetten of de infographic als een mooie poster te drukken. Afhankelijk van jouw doelen en doelgroep!

Maak van mijn gegevens een infographic

Deze organisaties lieten al een infographic door ons maken

ANKO

De ANKO (branchevereniging voor kappers) wilde haar leden laten zien waar zij allemaal voor lobbyt tijdens de coronacrisis. Daarom liet de ANKO ons alle topics visualiseren. Zie hieronder het resultaat.

Schulinck

Schulinck gebruikt infographics om complexe wetten duidelijk uit te leggen en soms zelfs om leads mee te verzamelen (laat je gegevens achter en ontvang deze handige infographic!). Leuk weetje: wij bundelden pas al hun infographics in één groot boek.

De Dierenbescherming

Een infographic kun je ook gebruiken om je standpunt uit te leggen en argumenten overzichtelijk te presenteren. Klik op de afbeelding hieronder om de infographic voor de Dierenbescherming volledig te bekijken.

FOCWA

Deze infographic is vier keer per jaar een van de rubrieken in het FOCWA Magazine.

Sunair

Een infographic kun je ook prima als contentmarketingmiddel gebruiken!

NOVE

Op de achterzijde van het magazine van de NOVE is altijd een infographic te zien die de brandstofmarkt in cijfers laat zien. De infographic wordt ook online gedeeld.

vormgeving-infograpic-magazine-innove-2
vormgeving-infograpic-magazine-innove

Brainstorm?

Liever direct contact?

Bojoura Binnekamp

Meer weten.

medewerker

Bojoura Binnekamp

medewerker

Manon Louwers