De nieuwste viral video: de Mannequin Challenge

De nieuwste viral video: de Mannequin Challenge

VRHL Nieuws

11 november 2016

Uiteraard stonden we bij VRHL ook even stil voor de nieuwste rage op social media: de Mannequin Challenge! Hierbij staat een groep mensen, bijvoorbeeld een sportteam of een aantal collega’s, zo stil als een paspop terwijl iemand de scene filmt. De challenge verspreidt zich razendsnel: inmiddels doet de hele wereld al mee. Dit levert hilarische beelden op! Maar wat zorgt er nu eigenlijk voor dat een video ‘viral’ gaat?

 

Harlem Shake

In 2013 deed iedereen de Harlem Shake (ja, ook wij!). De single Harlem Shake kwam uit in 2012. Vlogger Filthy Frank, met 13.000 volgers op YouTube, maakte als eerste een video op deze single. De video begint met een persoon (met een helm of masker) die 15 seconden in zijn eentje danst op een liedje. De mensen om hem heen zijn zich niet bewust van die persoon. Na 15 seconden, wanneer de bas daalt, gaan alle mensen dansen en maken ze rare bewegingen in vaak gekke kleding. De Harlem Shake, die 30 seconden duurt, werd razend populair! Binnen enkele weken verschenen er wereldwijd 12.000 video’s online en steeg de verkoop van de single op iTunes naar 12.000 stuks!

 

Icebucket Challenge

In de zomer van 2014 was de Icebucket Challenge (check deze grappige video van Jan Verheul) voor stichting ALS een ware rage. Bij deze challenge konden mensen elkaar op Facebook nomineren om óf te doneren aan stichting ALS óf een emmer ijswater over zichzelf heen te gooien. Als je werd genomineerd, moest je binnen 24 uur actie ondernemen en weer drie ander mensen nomineren. De stichting ALS heeft door deze challenge veel aandacht en heel veel donaties gekregen.

 

Mannequin Challenge

Er verschenen de afgelopen jaren nog veel meer challenges, zoals de Condom Challenge. En nu hebben we dus de Mannequin Challenge! De eerste Mannequin Challenge video’s werden door Amerikaanse scholieren gemaakt. En nu bereikt de rage ook de rest van de wereld. Zelfs Hillary Clinton deed mee. Uiteraard konden wij ook niet achterblijven!

 

Wat maakt nu dat een video ‘viral’ gaat?

Hoe kan het dat een video ‘viral’ gaat op social media? Naast een beetje geluk, spelen er een aantal factoren mee. Er zijn een aantal eisen waaraan een video moet voldoen:

  • De video moet grappig zijn
  • De video moet makkelijk en op veel creatieve manieren te maken zijn
  • De video moet niet te lang duren

Uiteraard helpt het ook als je elkaar kunt nomineren voor een Challenge, zoals bij de Icebucket Challenge van ALS. Hierbij was er ook een tijdslimiet aan verbonden: als je werd genomineerd, moest je binnen een dag een eigen video uploaden. Deed je mee, dan was je én grappig én je liet zien dat je een goed doel steunde.

 

Doe jij ook mee?

De Mannequin Challenge is grappig, is makkelijk en op veel manieren na te maken én duurt niet te lang. De challenge krijgt ook veel aandacht in de media, waardoor veel mensen op de hoogte zijn van de Challenge en ook mee willen doen. We zijn benieuwd: heb jij ook een gave Mannequin Challenge gemaakt? Laat het ons weten via hallo@vrhl.nl.

TAGS
MannequinChallenge Social Video

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van VRHL Nieuws

Het Grote Oranje Ideeënboek

Eindelijk is 'ie er! Het langverwachte vervolg op Het Groot Reclame Ideeënboek, de internationale bestseller uit 2005.

Lees meer

VRHLtjes voor het slapen gaan: Aflevering 1 - Branded content

Onze stagiaire Myrthe neemt je de komende weken mee in de wondere wereld van online marketing. Dat doet ze aan de hand van korte animaties: de VRHLtjes voor het slapen gaan. Vandaag vertelt ze over branded content en hoe jij het in kan zetten voor jouw bedrijf. Kijken dus!

Lees meer

VRHL Video produceert kinderserie Starz voor Telekids

Sinds deze week is de kinderserie Starz voor het eerst op televisie te zien. VRHL Video werkte samen met verschillende partijen aan een uniek concept voor kleine kinderen vanaf 3 jaar. De nieuwe serie omvat acht afleveringen en is te zien op RTL Telekids Mini’s.

Lees meer

Jackson's vlog #1

Jackson, onze geweldige kantoorhond, heeft een vlog gemaakt. Bekijk 'm snel!

Lees meer

Uitgevers moeten samen strijden tegen Facebook en Google

Jeroen Cnossen (partner bij VRHL Publish) vertelt in een interview met Frank.News over hoe uitgevers ervoor kunnen zorgen dat advertentiegelden niet naar Google en Facebook gaan.

Lees meer