Zodra ik langs het tijdschriftenschap loop, glijden mijn ogen langs de grote hoeveelheid covers, die me elk iets anders proberen te vertellen. Ik pak een tijdschrift en laat mijn vingers door de pagina’s glijden. Snel zie ik allerlei kleuren, koppen en beelden voorbij flitsen. De eerste indruk is gemaakt. Maar hoe zorg je ervoor dat deze goed is? En wat stimuleert een lezer om een magazine daadwerkelijk te kopen?

 

De eerste indruk

De eerste indruk, het soort papier en het gevoel dat je van een magazine krijgt, laat je in een paar seconde bepalen of je een magazine wel of niet wil aanschaffen. Ook de cover speelt een belangrijke rol, omdat je die als allereerste in het winkelschap ziet liggen. Daarom is het belangrijk dat die doelbewust wordt vormgegeven om de doelgroep direct aan te spreken. Voorbeelden van covers waar je oog meteen op kan vallen, zijn het woonmagazine vtwonen en het foodmagazine delicious.

vtwonen-delicious

 

Behoeften

Het is erg belangrijk om te weten waar jouw lezers behoefte aan hebben. Heeft jouw doelgroep behoefte aan rust? Creëer dit dan door een vast ‘ritme’ aan te houden wat betreft de indeling en opmaak van je magazine. LINDA. doet dit bijvoorbeeld altijd: elke maand komen dezelfde rubrieken met dezelfde soorten beelden en dezelfde lettertypes op dezelfde paginanummers terug. Hierdoor weet de lezer precies waar zij aan toe is. Is jouw doelgroep meer gebaat bij een flexibele, steeds weer verassende vormgeving? Zorg er dan voor dat je steeds opnieuw weet te verrassen. Een voorbeeld van een magazine dat haar lezers steeds verrast met verschillende papiersoorten, lettertypes, achtergrondjes en cadeautjes is Flow Magazine.

flow-linda

 

Identiteit

Een goede vormgeving zorgt niet alleen voor de juiste beleving, maar ook voor herkenning. Net als ieder mens heeft ieder magazine een eigen identiteit. Wat wil je uitstralen? Wat maakt jou herkenbaar? Denk hier van tevoren goed over na en wees consistent wat betreft de vormgeving. Op die manier geef je de lezer de kans om zich aan het blad te binden. Voorbeelden van tijdschriften met een sterke, eigen identiteit zijn AutoWeek en Donald Duck.

autoweek-donaldduck

 

Doelbewust

Een magazine moet inspireren, informeren (zoals Psychologie Magazine), entertainen of activeren (zoals het tijdschrift yoga). Om de juiste boodschap over te brengen naar de doelgroep is het van belang dat de vormgeving de tekst ondersteunt en versterkt. Laat vormgevers dus altijd eerst de tekst lezen voor ze aan de slag gaan (of andersom). Alleen op die manier kun je één van deze vier doelen bereiken.

psychologie-yoga

 

Kortom: denk goed na over wat je wilt uitstralen, welke boodschap je wilt overbrengen en wat voor gevoel je je lezers wilt bezorgen. Want magazines lees je niet, die beleef je!