Meestal rijm je bij dichten of poëzie met de uiteindes van woorden, maar bij alliteratie “rijm” je aan het begin (zoals in de titel van deze blog). Ik als redacteur ben de afgelopen jaren een beetje verslaafd geraakt aan allitereren. Het is zo leuk om goed werkende alliteraties te bedenken, bijvoorbeeld voor een slogan of de kop van een artikel. Maar waarom werken alliteraties nou zo goed?

Oneindig onthouden

Alliteraties blijven langer in je geheugen zitten dan niet-alliteraties. Als je wilt dat je doelgroep jouw merknaam of bedrijfsslogan onthoudt, is alliteratie altijd een goed trucje om een keer in te zetten. Maar let op: de alliteratie moet natuurlijk wel ergens op slaan.

Alliteraties

Leest lekker

Alliteraties lezen lekkerder en sneller weg dan niet-alliteraties. En als je ze voorleest, bekt het lekker: pietje precies, gekke gerrit, jarige job, voor jan joker, wikken en wegen, van top tot teen, kant en klaar, door weer en wind en kort maar krachtig.

Dikke van Dale

Eeuwen geleden werden alliteraties al in verhalen gebruikt. Maar ook het nieuwste Dikke van Dale-woord is een mooie alliteratie: sjoemelsoftware.

Zelf zoeken

Het leuke is dat je oneindig nieuwe alliteraties kunt bedenken. Jij ook! Neem bijvoorbeeld je eigen bedrijfs- of voornaam. Bedenk met de eerste letter van je die naam een inspirerend bijvoeglijk of zelfstandig naamwoord en plak de twee woorden achter elkaar. Tadááá!

Op zoek naar een pakkende, inspirerende alliteratie voor jouw product, merk of bedrijf? Bel of mail ons gerust!

Verhelderend VRHL.