‘Je kunt ook nooit ’s even rustig op een voetstuk staan…’ klinkt uit mijn radio thuis. Als reclameman ben ik meer visueel ingesteld, maar dit liedje van Acda en de Munnik trok qua tekst mijn aandacht. Vooral omdat het zo waar is hier in Nederland. Je kunt je kop niet boven het maaiveld uitsteken, zonder dat ‘ie eraf rolt.

Net als andere ondernemers in Alphen aan den Rijn zie ik om mij heen veel nieuwe ideeën en initiatieven ontstaan. Ik houd er wel van als mensen het lef hebben om het anders te doen, vernieuwend bezig zijn en oprecht zaken willen veranderen. Door uniek te zijn, ontstaan de mooiste producten en diensten. Niet door achter de massa aan te waggelen en te ‘doen zoals we het altijd doen’.

[streamer]Je kunt je kop niet boven het maaiveld uitsteken, zonder dat ‘ie eraf rolt[/streamer]

En daarin zit ‘m nou juist het spanningsveld. Want: ook al zeggen we bewondering te hebben voor de held die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, de meeste mensen houden helemaal niet van verandering. Hooguit van een beetje verbetering. Toen Newton zijn derde wet introduceerde ‘actie is reactie’, kreeg hij hoogstwaarschijnlijk ook een reactie, met de nodige portie negativiteit. Want wie zat daar toen op te wachten?

Het is het verdienste van creatieve helden die durven te gaan voor een idee en daarmee de kritiek van de massa voor lief nemen. Ondernemen is ook durven te gaan voor het idee. Dat je daarmee af en toe op je bek gaat, neem je voor lief, want vaak kom je sterker uit de strijd. Er zullen altijd stuurlui aan wal staan die kritiek leveren. Of achteraf zeggen ‘ik heb je gewaarschuwd.’ Sommige mensen smullen daar nou eenmaal van.

‘Er is maar één ding mooier dan een held en da’s de mooie held geveld…’ zingen Acda en de Munnik cynisch. Laat het jonge initiatiefnemers, creatieve ondernemers en zelfs oude rotten in het vak vooral niet afschrikken. Want wat mij betreft kunnen jullie rustig op je voetstuk staan. Er is maar maar één ding mooier dan een held en da’s de mooie held die telt!