Ons wél bellen voor: innovatieve online campagnes

Er gaat geen week voorbij of er is géén update geweest binnen Facebook, Instagram, LinkedIn of Google. Soms gaat het om iets kleins als een knop die verplaatst is. Maar regelmatig gaat het ook om veranderingen die grote invloed kunnen hebben op je online campagnes. Denk aan wijzigingen in het toestemmingsbeleid of in de targetingmogelijkheden, waardoor je campagne misschien niet meer optimaal werkt. Bij Vrhl zitten we er bovenop.

Onze bronnen

We blijven up-to-date door de juiste bronnen te raadplegen. De belangrijkste zijn de online kanalen zélf. Als er een belangrijke update aan zit te komen in bijvoorbeeld Google Ads, verschijnt er meestal een pop-up in ons advertentieaccount. Niet wegklikken dus, maar goed doorlezen en nagaan wat dat voor onze klanten betekent. Een selectie van bronnen die volgens ons interessant zijn:

  • SocialmediaToday (schrijf je vooral ook in op de nieuwsbrief)
  • PR Daily
  • Frankwatching
  • Adformatie
  • Andere specialisten die er bovenop zitten (volg bijvoorbeeld Corinne Keijzers om op de hoogte te blijven van updates van LinkedIn).
  • En dus de kanalen zélf; Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Ads en Display.

Mail naar alle klanten

Een recente update die veel impact had, en heeft, is die van de toestemmingsverklaring van Google. Heb je hier niets mee gedaan, dan worden de resultaten van je remarketingcampagnes en de campagnes waarmee je conversies verzamelt, niet langer bijgehouden en heb jij dus geen inzicht in de prestaties daarvan. In dit geval hebben we voor alle opdrachtgevers die dergelijke campagnes bij ons hebben lopen de update geïmplementeerd. Susanne is er een paar daagjes mee zoet geweest, maar dan was ook alles voor de deadline van 1 maart ingeregeld!

Aanpassingen in campagnes

Iets langer geleden voerde Facebook een update door in de targetingmogelijkheden, die grote gevolgen had voor meerdere online personeelswervingscampagnes die wij hadden lopen. Het was onder andere niet meer mogelijk om te segmenteren op leeftijd. En dat is nou net wat wij wel vaak deden; voor een senior functie zoek je meestal geen twintiger. Online marketeer Kim: “Je wil liever niet dat je zo’n update pas ontdekt op het moment dat een strategie akkoord is en je de campagne wil gaan instellen. Ook daarom is het belangrijk om up-to-date te zijn.” En hoe zorg je dán dat je de juiste mensen vindt voor die juniorfunctie? “Dat hangt natuurlijk van de precieze functie en bijbehorende doelgroep af. Zo bieden Google Ads en landelijke media veel mogelijkheden. We kiezen bij personeelswervingscampagnes nu vaker voor LinkedIn, omdat je daar op senioriteitsniveau kan targeten. En soms nemen we een bredere doelgroep op Facebook op de koop toe, want soms zit de doelgroep daar wel. Dan ligt de CTR alleen iets lager.”

Experimenteren met nieuwe mogelijkheden

Gelukkig zorgen updates vaak ook voor nieuwe mogelijkheden, waardoor ze juist kansen bieden. Performance Max bijvoorbeeld, waarbij het mogelijk is om display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping met elkaar te combineren. “Daardoor kan je nu in één keer zichtbaar zijn op alle verschillende kanalen van Google”, legt Kim uit. Wat gebeurt er, als zij zo’n update ontdekt? “Dan doe ik voor opdrachtgevers waarvoor ik denk dat het relevant is een voorstel om ermee te experimenteren. Meestal laten we zo’n nieuwe campagne een aantal maanden lopen; je moet het self learning system van in dit geval Google ook even de tijd gunnen om optimaal te kunnen presteren.”

AI en andere innovaties

Natuurlijk heeft ook AI grote invloed op campagnes en de manier waarop we content maken. Afstudeerstudent Sarah doet er momenteel onderzoek naar, zodat wij onze diensten daarop kunnen aanpassen. En Kim verdiept zich in de invloed die AI Overview (wat tot voor kort nog SGE heette, zo snel gaan die updates dus 😉) heeft op websites en de content die daarop staat. AI Overview is de nieuwe manier van zoeken door de opkomst van AI. Dat heeft invloed op de manier waarop websites en content moeten worden ingericht om je merk vindbaar te houden. Daar kán je pas mee aan de slag gaan als niemand meer het ‘oude’ Google gebruikt, maar dan ben je natuurlijk te laat. “Daar duiken we dus goed in”, aldus Kim.

Er zijn natuurlijk nog veel meer ontwikkelingen gaande op het gebied van online marketing en content. Ben je op zoek naar een bureau dat je hier proactief in meeneemt? Mail yvonne@vrhl.nl