Do’s en don’ts voor schrijven op het web
Do’s en don’ts voor schrijven op het web
Schrijven voor het web is een vak apart. Waarom? Omdat lezen van een beeldscherm, tablet of smartphone nu eenmaal anders leest dan uit een tijdschrift, krant of boek. Maar hoe doe je dat, boeiende webteksten schrijven? Naast de basisregels voor het schrijven van een goede tekst (vermijd spelfouten, schrijf in de actieve vorm etc.), geef ik je een paar specifieke schrijftips voor het schrijven van online teksten.
1. Kort, korter, kortst
Schrijf teksten zo kort en helder mogelijk. Lezen vanaf een beeldscherm is vermoeiender en gaat langzamer dan vanaf papier. Vandaar dat lezers online teksten eerst scannen voordat ze daadwerkelijk gaan lezen. Schrijf het belangrijkste altijd als eerst (= oprolbaar schrijven). Zodra er iets onbelangrijks in je tekst staat, zijn lezers in één klik afgehaakt.
2. Bedenk een pakkende kop
Lezers worden getriggerd door de titel. Als die niet interessant of inspirerend is, zal sowieso niemand het artikel aanklikken. Maar hoe bedenk je zo’n pakkende kop? Focus je bijvoorbeeld op de voordelen die jouw lezers uit het artikel kunnen halen, zoals in onderstaande voorbeelden:
Slechte koppen voor deze artikelen zijn bijvoorbeeld: “Met water en alcohol hoeft jij nooit meer je autoruiten te krabben” en “Koffie helpt tegen rimpels, gezwollen ogen en cellulite”. Op deze manier geef je het antwoord op de vraag al cadeau.
3. Gebruik een bulletlijst
Gebruik altijd bullets bij opsommingen. Die zien er op beeldschermen overzichtelijk uit waardoor je de tekst makkelijker leest.
4. Gebruik veilige woorden
Om je lezers een goed gevoel te geven, kun je – afhankelijk van het soort website – een van deze woorden in je webtekst zetten: uniek, geen verplichting, veilig, getest, onderzoek, gegarandeerd of anoniem. Woorden die ook goed werken zijn: direct, kennis, winnen, gratis, bewezen, nieuw, ultiem, gemakkelijk en compleet. Er is met onderzoek aangetoond dat dit soort woorden mensen een veilig gevoel geven.
5. Beeld is belangrijk
Niet alleen teksten, maar ook visuele aspecten zijn belangrijk. Een mooie foto of leuke animatie wekken nieuwsgierigheid op en prikkelen mensen om verder te lezen.
6. Maak je webteksten vindbaar met SEO
Schrijf SEO webteksten, zodat jouw website goed scoort in zoekmachines. Zoek uit op welke zoekwoorden jouw bezoekers je website binnenkomen (bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics) en gebruik die woorden zo veel mogelijk. In je tekst, maar ook in de metatitel en metabeschrijving van de webpagina. Wil je meer weten over SEO schrijven? Robert geeft vier tips om beter te scoren in Google.
Hulp nodig?
Kunnen de teksten op jouw website wel wat korter, inspirerender of meer SEO? Neem vrijblijvend contact met ons op!