Instagram was vrij overzichtelijk met alleen je fotofeed waar alle foto’s die je postte bleven staan. In november 2017 kwam daar ook Instagram Stories bij en inmiddels is ook IGTV aardig ingeburgerd bij de Instagram-gebruikers. Maar wanneer gebruik je op zakelijk gebied wat? Ik zet de verschillen op een rij.

Instafeed

Je Instafeed is je profiel. Alle foto’s en video’s die daar staan blijven daar. Tenzij je ze weer verwijdert natuurlijk. Video’s die je hier deelt duren niet langer dan een minuut. Foto’s verschijnen in de timeline van een deel van je volgers. Een deel, omdat het algoritme van Instagram bepaalt voor wie van je volgers jouw post écht relevant is. Dit hangt onder meer af van hoe vaak een volger iets van jou liket, maar ook wat een volger nog meer interessant vindt op Instagram.

Waarvoor gebruik je je Instafeed?

Om mensen over de streep te trekken om jou te volgen, want hoe jouw profiel eruit ziet bepaalt voor een groot deel of een Instagram-gebruiker wel of niet op de volgen-knop klikt. Hier wil je dus kwalitatieve foto’s en video’s delen die passen bij jouw bedrijf of merk. Misschien werk je wel met een mooi patroon in je Instafeed en is bijvoorbeeld elke derde foto zwart-wit of post je om-en-om: de ene keer een quote en de volgende keer een mooie foto. En hoewel Instagram niet het beste kanaal is om mensen naar je website te trekken of om hen een aankoop te laten doen (daarvoor kun je beter een medium zoals Facebook gebruiken), zijn de foto’s op je timeline hier nog het meest geschikt voor. Bijvoorbeeld door in de beschrijving te verwijzen naar de link in je bio of door producten te taggen.

Instagram Stories

Instagram Stories zijn vooral vluchtig en daarom geschikt om snel en kort contact met je volgers te leggen. Het zijn staande foto’s en video’s. Foto’s zijn vijf seconden zichtbaar en video’s maximaal vijftien seconden. Instagram Stories verdwijnen in principe na 24 uur, maar je kunt ze ook boven aan je profiel vastzetten als ‘verhaalhoogtepunt’. Profielbezoekers kunnen dan ook na die 24 uur je eerder geplaatste story terugkijken.

Waarvoor gebruik je Instagram Stories?

Voor leuke, snelle video’s die niet van een te hoge kwaliteit hoeven te zijn. Ze laten je volgers meer over je bedrijf zien. Bijvoorbeeld wat jullie medewerkers op een doordeweekse dag doen. Je kunt ook met leuke, vluchtige animaties werken. Instagram Stories bieden daarnaast de mogelijkheid om interactie met je volgers aan te gaan. Onder iedere Story staat immers een knop om te chatten en je kunt volgers via een Story een vraag stellen of laten stemmen op een poll. Klik hiervoor op de stickersknop als je een foto of video hebt gemaakt of geselecteerd.

IGTV

Met de introductie van IGTV is op Instagram nu ook ruimte voor langere video’s. Deze video’s mogen maximaal een uur duren en zijn dus geschikt om te verdiepen. Bovendien biedt IGTV je meer statistieken over de bekeken video’s, bijvoorbeeld op welk moment kijkers afhaken. En je kunt zien hoe veel mensen je video helemaal hebben afgekeken (audience retention).

Waarvoor gebruik je IGTV?

IGTV is dus geschikt als je een video wilt plaatsen die verdiept. De video is minder zichtbaar, omdat Instagram-gebruikers echt op de IGTV-knop moeten klikken om te zien dat je een video hebt geplaatst, maar er is wel meer aandacht voor je video áls iemand klikt. Met IGTV versterk je de relatie met de volgers die je al hebt.

Wil je met Instagram aan de slag? Wij helpen je graag. Bel 0172-477733