Datagedreven content doet ’t beter!

We kunnen vaak wel een beetje gissen naar wat ons publiek wil weten en maken daar prach-ti-ge content omheen. Maar die content wordt nog effectiever als je hebt gemeten wat de (informatie)behoefte van je doelgroep precies is. Dan hoef je immers niet meer te raden welke content wel en niet werkt. Zo maak je datagedreven content:

Kwalitatief onderzoek

Dit is niets anders dan het gesprek aangaan met je doelgroep. Vraag (potentiële) klanten wat zij willen weten en vraag door. Waarom willen ze dat weten? Wat zijn hun uitdagingen? Waar (via welke kanalen en media) vinden zij die informatie nu? En welke vorm van content vinden zij prettig: (bewegend) beeld, lange verhalen, kortere teksten of in de vorm van een podcast? ‘Kwalitatief onderzoek’ klinkt trouwens zwaarder dan het hoeft te zijn. Stel die vragen gewoon als je tóch bij je klant op bezoek bent voor iets anders. Of bel hem of haar gewoon even om over content te sparren.

Een kwalitatief onderzoek kun je ook prima gebruiken als startpunt; als je net begint met het maken van content.

Het ‘lezersonderzoek’

Heb je al wat content geproduceerd? Dan kun je een enquête uitzetten, waarin je volgers vraagt naar hun mening over de content die jij nu deelt. Probeer erachter te komen welk soort content zij waarderen, welke ze minder vinden en over welke onderwerpen zij graag meer zouden lezen. Die laatste vraag kun je ook prima stellen in een bericht op social media. Lekker laagdrempelig en vaak net zo effectief!

Google Analytics

Interessanter is misschien nog wel, om het werkelijke gedrag van je websitebezoekers te meten. Daar is Google Analytics een bekende en goede tool voor. Maar ondanks de bekendheid en veelzijdigheid van de tool, wordt ‘ie nog lang niet door iedereen ingezet bij keuzes voor nieuwe content. Een aanrader is om eerder gemaakte content te evalueren door in ieder geval te kijken naar de volgende KPI’s van je oude content:

  • Paginaweergaven: welke pagina’s worden het vaakst bekeken? Zijn er bepaalde onderwerpen die eruit springen? Dan weet je dat daar behoefte aan is.

  • Gemiddelde tijd op pagina: nemen sitebezoekers de tijd om een artikel te lezen of zijn ze zó weer verdwenen? Voor een blog is een gemiddelde tijd op pagina van drie minuten netjes (dit is ook afhankelijk van de lengte van je artikel). Is die tijd veel lager? Dan haken mensen waarschijnlijk halverwege je artikel – of al eerder – af. Let op: bounces en laatst bezochte pagina’s worden niet meegeteld bij dit gemiddelde. Dat betekent dat iemand die misschien wel het hele artikel las (en het gemiddelde dus op zou krikken), maar daarna niets ondernam op je website, niet in deze KPI wordt meegenomen. Zie dit gemiddelde dus als een goede indicatie, maar niet als een waterdicht gegeven dat op de seconde nauwkeurig wordt weergegeven.

  • Bouncepercentage: een bounce is een sessie op je website waarbij slechts één pagina van je website is geladen. Bij een blog kan dat betekenen dat iemand het artikel heeft gelezen en daarna je website heeft verlaten. Dat hoeft dus niet slecht te zijn. Is je doel dat je bezoeker meer doet dan alleen het artikel lezen (waardoor het bouncepercentage ook lager wordt)? Zorg dan dat je de bezoeker uitdaagt om verder te klikken naar andere pagina’s, zoals een blog die hij ook interessant kan vinden of de download van een whitepaper.

UTM-codes

Gebruik UTM-codes bij het delen van je content, om in een later stadium je websitepagina’s te kunnen koppelen aan een bron, een medium of een campagne. Zo zie je onder meer welke content het goed doet op welke kanalen. Wij ontdekten bijvoorbeeld bij een van onze opdrachtgevers dat via Instagram niet veel op links wordt geklikt, maar dat áls dat gebeurt, bezoekers wel langer op de pagina blijven en deze bezoekers dus van hogere kwaliteit zijn voor je site. Verkeer vanuit Facebook ‘bouncet’ vaker; voor ons een reden om vaker content op Instagram te delen die verwijst naar een link in de bio, en ook vaker Facebook-berichten te delen zonder link naar de website. Beter voor het bereik op Facebook én voor de kwaliteit van het websiteverkeer.

Socialmediastatistieken

Ook Instagram, Facebook, LinkedIn en andere socialmediakanalen, bieden mogelijkheden om statistieken te bekijken. Kijk vooral naar de statistieken van je berichten, zoals betrokkenheid, interactieratio en CTR. Kijk ook naar de reacties die volgers geven op berichten of vragen die zij stellen. Ook die opmerkingen kunnen aanleiding zijn voor nieuwe contentonderwerpen.

Effectievere content!

Als je de bovenstaande gegevens langere tijd in de gaten houdt, kun je trends ontdekken. Zie je bijvoorbeeld dat meer geklikt wordt op links bij video’s dan op links bij tekstuele content (bijvoorbeeld op LinkedIn), dan kun je in het vervolg meer focussen op videocontent. Hetzelfde geld voor specifieke onderwerpen of thema’s.

Zo kun je content maken die veel beter aansluit bij de werkelijke uitdagingen en vragen van je doelgroep. Heb je daar hulp bij nodig? Of wil je weten hoe wij het aan zouden pakken als wij jouw content analyseren? Wij helpen je graag!