Contentmarketing is hot! Maar, wat is het precies? Hoe pas je het succesvol toe? Werkt het voor jouw organisatie, product of dienst? VRHL Content en Creatie draait op volle toeren om de beste verhalen met inhoud voor je te creëren. En vandaag delen we dat verhaal exclusief met jou!

 

Wat is contentmarketing?

Het is een marketingtechniek om via waardevolle en relevante content je doelgroep(en) te bereiken. De content die je biedt sluit aan bij de behoefte van je doelgroep(en). Daarmee ben je niet direct je product of dienst aan het verkopen, maar prikkel je de doelgroep(en) met kennis over je product of dienst. Door kennis te delen werk je aan Thought Leadership. Op het moment dat je potentiële klant een beslissing maakt over een aankoop, gebruikt diegene daarvoor jouw relevante en waardevolle content. Grote kans dat ze daarom voor jou kiezen!

 

Hoe pas je het toe?

In plaats van je boodschap te verpakken in bijvoorbeeld een advertentiecampagne met een commerciële call-to-action, schrijf je een informatief verhaal in de vorm van een artikel, blog, whitepaper, nieuws- of social media bericht. Content hoeft niet alleen tekst te zijn: ook in afbeeldingen, infographics, audio en video kun je je verhaal kwijt. Zolang het maar relevant, interessant en waardevol voor je doelgroep is. Slimme tip: zorg wel altijd voor een goede omschrijving van je video of foto en zet relevante trefwoorden in je tekst. Deze content is zeer belangrijk voor je vindbaarheid, lees maar eens wat wat collega Robert hierover vertelt.

 

Succesvol dankzij strategie

Om contentmarketing succesvol toe te passen, moet je weten wat de behoefte van de doelgroep is en welke kennis je met hen wilt en kunt delen. Het vraagt enig redactioneel vermogen van de marketeer of communicatiemedewerker, plus continuïteit. Want met één blog op de website ben je er nog niet. Voordat je start met contentmarketing is het heel handig om een strategie te maken waarin je beschrijft:

  • Wie je wilt bereiken (doelgroepen) en wat de behoeften zijn;
  • Wat je doel is, bijvoorbeeld imago versterken, bereik vergroten, conversie;
  • Wat je boodschap is (propositie), eventueel per doelgroep;
  • Welke kanalen je gaat gebruiken, zoals website, social media, magazine;
  • Wanneer je content wilt verspreiden (frequentie);
  • Hoe je de reacties wilt meten (monitoring);
  • Wat de redactionele formule is (tone-of-voice);
  • Wie er verantwoordelijk is voor de uitvoering (zelf of uitbesteden).

Ben je overtuigd? Om je wellicht even gerust te stellen: je hoeft echt niet meteen af te stappen van je huidige marketingstrategie. We hebben al veel succes geboekt met het integreren van contentmarketing in de totale marketingstrategie. Contentmarketing doen we trouwens niet alleen online: dat bewezen we met het magazine NAVISIE van Navitas Capital.

 

Content is hot!

Als je dit verhaal goed gelezen hebt, dan hoeven we je niet te vertellen dat dit een voorbeeld was van contentmarketing 🙂 Wil je nog meer voorbeelden zien? Klik hier of volg ons op Facebook, Twitter, YouTube, Instagram of Pinterest.