Krachttraining Voor Vrouwen (KVV) heeft met bijna 35.000 likes op Facebook en 4.300 volgers op Instagram een gigantisch bereik en nog veel belangijker: een enorme betrokkenheid onder haar volgers. Rowan Blom is oprichter van KVV en deelt haar geheimen voor betrokkenheid op social media.

Laten we starten met een korte achtergrond. Rowan (26) startte een jaar of drie geleden met krachttraining en ontdekte dat er maar weinig informatie op dat gebied te vinden is die specifiek gericht is op vrouwen. Daarom startte ze de Facebook-pagina Krachttraining Voor Vrouwen met een bijbehorende blogwebsite. Door tips te geven, volgers vragen te stellen en hen uit te dagen zelf ervaringen te delen, groeide de pagina uit tot een ware social media community waar volgers niet alleen met Rowan, maar ook met elkaar in gesprek gaan. En dat zorgt, zoals je wel kunt vermoeden, voor ontzettend veel betrokkenheid bij het merk zelf, én de producten die het merk inmiddels aanbiedt. Wat kunnen ondernemers en marketeers leren van Rowan?

1. Stel vragen aan je volgers

Rowan onderscheidt diverse soorten berichten. “Ik werk met quotes, tips, blogs en vragen die ik aan mijn volgers stel. Vragen zorgen voor interactie, want mensen reageren daarop. Blogs zorgen voor verkeer naar de website, waar de blog te vinden is. En quotes en tips worden vaker geliked en gedeeld.”

Slim: maak in je socialmediastrategie ruimte voor verschillende soorten content met ieder hun eigen doel.

2. Reageer op berichten

‘Beloon’ je volgers als zij op je bericht hebben gereageerd met nog een reactie. Dat zorgt voor nóg meer interactie en indirect dus ook voor meer bereik. Rowan: “Eerlijk gezegd lukt mij dat niet altijd. Maar als er een vraag wordt gesteld of iemand is ontevreden, dan probeer ik altijd wel te reageren.”

Tip: bedrijven vinden het soms lastig om te reageren op negatieve reacties. Rowan lost dat op door een privébericht met een oplossing te sturen en in het openbaar te verwijzen naar dat bericht. “Op de negatieve reactie antwoord ik dan iets in de trant van: ‘Bedankt voor je feedback, ik heb je een privébericht gestuurd.’ Zo maak je je ontevreden volger weer tevreden en laat je ook de rest van je volgers zien dat je op een sympathieke manier met negatieve reacties omgaat.”

3. Plaats regelmatig berichten

Op de Facebook-pagina van KVV plaatst Rowan ongeveer vier keer per dag een bericht, op Instagram iets minder vaak. “Het hoeven geen ingewikkelde posts te zijn, áls je maar iets post en als je berichten maar passen bij wat je volgers interessant vinden”, aldus Rowan.

Goed om te weten: slechts een beperkt percentage (zo’n 6%) van je volgers ziet je bericht in hun timeline verschijnen. Je volgers zien dus niet alle berichten die je post, simpelweg omdat Facebook en Instagram kiezen welk van je bericht het meest interessant zijn voor jouw afzonderlijke volgers. Overigens is vier keer per dag voor een ‘gewoon’ bedrijf wel erg veel, enkele keren per week is al een mooi begin!

4. Plan je berichten in

Zorg voor een vast moment in de week dat je berichten inplant, zodat je ze in de drukte van alledag niet vergeet. Rowan: “Als je wilt inspelen op actualiteit is dat wat lastiger, maar blogs die je al hebt gemaakt kun je prima op een vooraf bepaald moment delen.”

Handig: op Facebook is het makkelijk om berichten vooraf in te plannen, voor Instagram heb je daar een aanvullende tool voor nodig, zoals Hootsuite.

5. Werk met een chatbot

Houd je niet 24/7 je bedrijfsaccount in de gaten en kun je dus niet altijd vlot op chatberichten reageren? Werk dan met een chatbot die automatisch reageert als je zelf niet online bent. Rowan: “Zo laat je zien dat je de intentie hebt om te reageren en dat geeft je volgers een voldaan gevoel.”

Let op: een chatbot is geen vervanging voor het échte contact. Zorg dus dat je bij complexere vragen uiteindelijk wel zelf reageert en wacht daar niet te lang mee; je volgers willen immers zo snel mogelijk een reactie op hun vraag en opmerking.



Transformeer gesprekken naar conversies

KVV biedt ook diverse producten aan, zoals Fit Verrassingsboxen en een magazine. Om de gesprekken op de Facebook-pagina van KVV uiteindelijk tot aankopen te laten leiden, hebben we voor Rowan een customer journey uitgewerkt die haar helpt haar content conversiegerichter te maken. Wil je daar meer over weten? Stuur een mail naar hallo@vrhl.nl.