BBZ: “We werken snel en pragmatisch, dat doet Vrhl ook”

Toen wij de Bond van Boerderijzuivelbereiders (BBZ) in 2019 leerden kennen, stonden marketing en communicatie laag op hun prioriteitenlijst. Met de introductie van een communicatiecommissie kwam daar verandering in. Dat was het begin van een flinke professionaliseringsslag van de leden- én consumentencommunicatie. We spreken met opdrachtgever Marije van der Poel en accountmanager (en Vrhl-oprichter) Jan Verheul over deze bijzondere samenwerking.

Praktisch én strategisch

De communicatiecommissie van de BBZ bestaat uit drie bestuursleden, onder wie Marije. En die heeft behoorlijk wat zelfspot als ze het over haarzelf en haar collega’s heeft. “Boeren zijn niet de makkelijkste ‘doelgroep’, om maar meteen marketingtermen te gebruiken. We schakelen snel, werken pragmatisch, maar zijn ook heel zwart-wit. We zijn niet gauw tevreden. Urenlang overleggen of een boekwerk met strategische communicatieplannen? Dat is ook niets voor ons. We begrijpen het belang van een goed plan, maar dat geven we niet voor niets uit handen. Jan krijgt alle vrijheid om goede ideeën te verzinnen. Dus een goede contentstrategie? Ja! Maar dan wel lekker behapbaar en praktisch, zodat als wij ‘akkoord’ zeggen, Jan en zijn collega’s meteen aan de slag kunnen.”

Meteen in de uitvoering

Bij Vrhl proberen we ons aanbod af te stemmen op de behoeften van de opdrachtgever. In het geval van de BBZ betekent dat proactief zijn en ideeën niet eerst toetsen, maar meteen laten zien. “Dat kan niet bij elke opdrachtgever”, vertelt Jan Verheul. Hij is het eerste contactpersoon voor Marije en haar collega’s en vertelt over de constructie die hij voor de BBZ bedacht. “De BBZ zit niet te wachten op een hoop geheen-en-weer. Offerte, afstemmen, nieuwe offerte, akkoord, plan, akkoord en dan pas uitvoering… Nee; meteen aan de slag en af en toe toetsen of de neuzen nog dezelfde kant op staan.”

Marketingabonnement

Daarom werken we voor de BBZ – en voor diverse andere opdrachtgevers – met een content- en marketingabonnement. Bij zo’n abonnement betaalt de opdrachtgever periodiek – bijvoorbeeld per maand of per kwartaal – een bedrag, waarvoor wij content- en marketingwerkzaamheden verrichten volgens een strategie of plan. In het geval van de BBZ resulteert dat periodiek in een inhoudelijk vakblad, een nieuwsbrief, het bijhouden van de consumentenwebsite en -socialkanalen (volledig in ons beheer) en regelmatig een toffe video als onderdeel van de serie Land van Boer en Zuivel. Daarnaast werken we jaarlijks aan drie consumentencampagnes: de Graskaascampagne, de campagne rond de Cum Laude Awards en de campagne rond Oktober Maand van de Boerenzuivel. “Het is prettig dat Jan ook met andere zaken meedenkt”, vertelt Marije. “Zo hebben we bij de BBZ te maken met diverse (keur)merken. Jan vond dat de merkenstructuur logischer kon en deed meteen een voorstel. Daar houden we van!”

Actievere leden

Zijn er ook punten voor verbetering? “Tuurlijk”, zegt Marije, direct als altijd. “We zouden willen dat de BBZ-leden actiever deelnemen aan de consumentencampagnes. Vrhl heeft een slimme manier bedacht waarbij leden de campagne met consumenten uit hun buurt kunnen delen. Dat kan hun eigen verkoop een boost geven én het zorgt voor een groter bereik. Helaas wordt daar nog te weinig gebruik van gemaakt. Onze leden zijn gewoon niet zo van de promotie en social media.”

Creatieve oplossingen

Jan schiet meteen in de oplossingsmodus: “Kunnen we geen workshop over social media geven aan jullie leden? Dat hebben we pas ook voor de leden van de KNS (Koninklijke Nederlandse Slagers, red.) gedaan!” Marije is enthousiast en zo worden er – tussen de interviewvragen door – nieuwe plannen gesmeed voor de komende maanden. “Dit bedoel ik nou”, zegt Marije. “Jan komt altijd met een passende oplossing. Om terug te komen op onze leden; ze zijn misschien niet zo actief, maar ze zien en waarderen wél wat we doen. Dat merk ik aan de enthousiaste reacties. En de uitreiking van de Cum Laude Awards staat bij de meesten met dikke letters in de agenda. Dat hadden we vijf jaar geleden niet durven dromen.”

Wil je ook een (groot) deel van de marketing uit handen geven? Stuur eens een mailtje naar Jan: jan@vrhl.nl.