6 tips om je medewerkers te betrekken bij je contentstrategie

Betrokken medewerkers zijn gemotiveerd, tonen eerder initiatief en zijn meegaander. Maar wat wij ook interessant vinden, is dat ze voor meer engagement zorgen op je socialmediapagina’s. Ze vormen de sleutel tot de uitbreiding van het sociale netwerk van je bedrijf. Dat betekent niet dat je bereik zich beperkt tot je eigen medewerkers en dat alleen de secretaresse, salesmedewerker en inkoopmedewerker je berichten liken. Dat betekent wel dat jij hen gebruikt om een nieuw publiek te bereiken, namelijk hun netwerk. En dat van hun. Totdat jouw content zich verspreidt als een olievlek. Ik geef je 6 tips voor het verhogen van betrokkenheid van je medewerkers op social media.

Leg de contentstrategie van de organisatie uit

Je krijgt medewerkers pas in beweging als ze begrijpen waar je mee bezig bent. Leg hen daarom uit waarom je met social media aan de slag gaat en hoe je dat gaat doen. Organiseer bijvoorbeeld een meeting, waarin je de achtergrond, doelstellingen en mogelijke contentonderwerpen uiteenzet.

Vraag medewerkers de bedrijfspagina te volgen

Een open deur? Misschien, maar dit is een belangrijke stap voor de betrokkenheid van je collega’s. Zo zien ze hoe jij social media inzet voor je bedrijf. Het mooiste is natuurlijk als zij jouw berichten ook liken, delen en erop reageren. Daarom is het belangrijk om hen onderdeel te maken van de content: laat ze erover meedenken en eraan meewerken. Of maak de content gewoon zó interessant, dat medewerkers het willen delen met hun netwerk. Je bericht verschijnt in de timeline van hun connecties en dat levert jou nieuwe volgers op!

Daag medewerkers uit input te verzamelen

Als eigenaar/directeur/marketingmanager ben jij heus niet op de hoogte van álles wat er op de werkvloer gebeurt. De buitendienst weet wat zich buiten je bedrijf afspeelt, de klantenservice weet welke vragen spelen bij klanten en inkopers kennen de nieuwste producten van leveranciers. Die informatie kun je gebruiken voor nieuwe content. Daag je medewerkers uit om mee te denken en hun ogen en oren open te houden voor nieuwe onderwerpen. Stuur bijvoorbeeld elke twee weken een lijst met onderwerpen en vraag je medewerkers die aan te vullen. Organiseer eens in de maand een kleine redactievergadering waar iedereen zijn contentideeën kwijt kan. Hang een bord op waar onderwerpen mogen worden opgeschreven. Of maak iedere maand een duo verantwoordelijk voor een deel van de content. Uiteraard is een eindredactie verantwoordelijk voor de uitvoering/controle van de content die verspreid wordt. Die moet namelijk wel passen bij je contentstrategie.

Sta open voor feedback

Medewerkers écht mee laten denken betekent dat ze ook kritiek mogen hebben op het werk waar jij zo lang over hebt nagedacht. En dus ook dat je iets met die kritiek doet. Het geeft je medewerkers het gevoel dat je naar ze luistert en dat hun ideeën serieus worden genomen: een extra stimulans om nieuwe input aan te leveren. Maar het kan je content ook verbeteren. Er zullen vast medewerkers zijn die actiever op social media zijn dan jij en er dus betere ideeën over hebben…

Interview een medewerker

Hoe leuk is het om jezelf in een artikel van je eigen bedrijf terug te zien! Een extra reden om een bericht te delen met vrienden, toch? Laat daarom regelmatig een medewerker aan het woord, gebruik beelden waar medewerkers opstaan of zet een medewerker in het zonnetje. Misschien heeft iemand een bepaald specialisme, een bijzondere taak in het bedrijf of samengewerkt met een grote, internationale klant. Laat hem of haar erover vertellen. Het levert je een interessant artikel én een trotse medewerker op.

Een mooi voorbeeld is een artikel dat wij schreven voor Lieftink Geveltechniek. We interviewden een BIM-tekenaar over zijn innovatieve taken en lieten hem als een ware expert aan het woord. Het leverde leuke reacties op.

Contentstrategie: medewerker aan het woord

Bied een socialmediatraining aan

Zijn je medewerkers nog niet helemaal into social media? Dan kun je overwegen om een socialmediatraining aan te bieden, meteen een leuk bedrijfsuitje! In een goede socialmediatraining wordt ingegaan op de invloed die social media hebben op het bedrijfsleven én op het leven van je medewerkers. De bedrijfspagina’s van jouw organisatie worden als uitgangspunt genomen en er worden praktische tips en voorbeelden behandeld.

Hulp nodig?

Kom eens langs voor een kop koffie! Dan denken wij graag mee over hoe we van jouw contentstrategie een groot succes maken.