Zes lessen in het verleiden van Google

Zes lessen in het verleiden van Google

Robert Bakker

4 januari 2016

Een website maak je maar voor één persoon: je (potentiële) klant of relatie. Zodat hij in een paar seconden ziet waarom hij bij jóu moet zijn. Maar, dan moet hij natuurlijk wel eerst op je site terechtkomen. Daarom is er nog iemand op wie je indruk moet maken: Google.

 

Matchmaker Google

Het is inmiddels niet heel bijzonder meer om een website te bouwen. Met WordPress en een beetje handigheid heb je al snel een basis website online. Maar hoe ziet die site er dan uit? Zit hij logisch in elkaar? Staat er goede content op? En wordt die op tijd ververst? Allemaal punten waar Google op let. Daar maakt de grootste zoekmachine op internet een soort datingprofiel van om jou eventueel te matchen aan jouw toekomstige klant. Of zelfs je bestaande klant. Google is dus iemand die je niet teleur wilt stellen. Iemand die je juist wilt verleiden om jouw profiel naar voren te schuiven. Hoe maak je indruk op deze zoekgigant?

"Google is iemand die je niet teleur wilt stellen, maar iemand die je wil verleiden"

 

1: Zorg dat je er verzorgd uit ziet

Natuurlijk is inhoud belangrijk. Maar als je gaat stappen is het eerste wat je ziet de buitenkant. Heeft iemand een leuke uitstraling? Heeft hij aandacht besteed aan zijn kleding? Of heeft zij haar haren mooi opgestoken?

Voordat Google naar je site gaat kijken draait het eerst om de basis van je site. Ziet deze er goed uit? Zit het allemaal goed in elkaar? Zorg dat je de aandacht vangt en dat Google je vervolgens graag voorstelt aan nieuwe potentiële klanten. Bijkomend voordeel? Een site die er goed uit ziet houdt ook veel langer de aandacht en dus je klanten vast!

 

2: Zorg dat je meer bent dan een mooi plaatje

Ok. Je hebt nu de aandacht. Tijd voor de vervolgstap: een goed verhaal. Je kunt er nog zo mooi uitzien, zonder inhoud is je gesprekspartner snel uitgekeken.

Ook Google houdt van een beetje inhoud. Een goed gesprek, een mooi verhaal. Zorg dat jouw verhaal past bij wie je bent en wat je doet. Gebruik de juiste woorden. Niet teveel maar zeker ook niet te weinig.

 

3: Zorg dat je altijd iets nieuws te vertellen hebt

Stel je bent nu al een tijdje aan het daten. Jullie spreken weer af in dezelfde kroeg en hij maakt hetzelfde grapje dat hij steeds maakt als je binnenkomt. Vervolgens vertelt hij over zijn werk en de klanten die hij heeft binnengehaald. Alweer.

Net als iedereen houdt Google niet zo van altijd en eeuwig hetzelfde grapje. Of steeds hetzelfde verhaal. Google vindt het ook fijn als je af en toe iets nieuws te vertellen hebt. Zorg dus dat je in eerste instantie een goed verhaal hebt. En dat je dit vervolgens up-to-date houdt. Zo schuift Google je sneller naar voren bij bestaande én nieuwe klanten.

 

4: Zorg dat je flexibel bent

Terug naar het stappen. Op de dansvloer valt namelijk ook al snel op wie er gevoel voor ritme heeft en wie niet. Het zal daarbij geen verrassing zijn wie er meer aandacht krijgt: de houterige klaas of de soepel bewegende dansheld.

Ook Google is hier gevoelig voor: hoe meer je meebeweegt met het ritme van de muziek, hoe meer je opvalt. In de praktijk betekent dit dat je letterlijk meebeweegt met je klant. Responsive noemen we dat. Een site die zich aanpast aan het platform waarop je hem bekijkt. Telefoon, tablet of thuis op de pc: jouw website is flexibel.

 

5: Gebruik de juiste technieken

Hoe soepel je ook bent, met de moves van tien jaar terug red je het niet meer. Sta je heerlijk te swingen met je eighties danspasjes op Armin van Buuren: dat matcht natuurlijk niet.

Google is ook bij de tijd. Die weet welke code nu werkt en verwacht dat jij dit ook weet én toepast. WordPress speelt hier handig op in: het is open source software die je met de daaruit voortvloeiende plugins altijd up-to-date kunt houden. Maar, blijf alert op nieuwe technieken die nog beter scoren.

 

6: Blijf flirten

Als je alle verleidingstechnieken hebt toegepast en Google heeft je inmiddels voorgesteld aan vele potentiële klanten, dan is het belangrijk de aandacht niet te laten versloffen. Als je al een tijdje een relatie hebt, wil je toch ook dat de ander moeite voor je blijft doen? Neem je positie op Google dus niet voor lief, maar blijf eraan werken!

Meer weten over online verleidingstechnieken? Ik vertel je er graag meer over!

TAGS
Google Online SEO Webdesign

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Robert Bakker

Help! Hoe pas ik bedrijfsgegevens aan in Google?

Google Mijn Bedrijf heeft altijd problemen gehad met het betrokken houden van bedrijfseigenaren bij het platform. Nadat een locatie geverifieerd is, wordt er zelden ingelogd of naar gekeken, met het risico voor zowel Google als het bedrijf dat data niet up-to-date is. Google heeft daarom deze zomer het platform verbeterd.

Lees meer

Zes eigenschappen van een goed logo

Iedereen herkent in één oogopslag de logo’s van Nike, Starbucks, Google en BMW. Hoe bedenk je zo’n sterk en herkenbaar logo? Hierbij zes eigenschappen die een goed logo moet hebben!

Lees meer

4 tips om beter te scoren in Google

Hoe goed is jouw bedrijfswebsite eigenlijk vindbaar in Google? Sta je bovenaan in de zoekresultaten als (potentiële) klanten zoeken op iets wat jij hen kunt bieden? Of bungel je ergens onderaan op pagina 6?

Lees meer