Zes eigenschappen van een goed logo

Zes eigenschappen van een goed logo

Robert Bakker

15 maart 2016

Iedereen herkent in één oogopslag de logo’s van Nike, Starbucks, Google en BMW. Met een logo zet je een bedrijf op de kaart. Maar hoe bedenk je zo’n sterk en herkenbaar logo? Wat maakt een logo succesvol? Met die vragen ben je als ontwerper van corporate identities regelmatig bezig. Hierbij zes eigenschappen die een goed logo moet hebben.

 

1. Voor de doelgroep ontworpen

Welke doelgroep heeft het bedrijf? Wat wil je als merk uitstralen? Zorg dat je dit eerst helder voor ogen hebt. Bedrijven met een zakelijke doelgroep willen vaker een strak logo, omdat ze betrouwbaar en serieus willen overkomen. Een bedrijf dat de consument als doelgroep heeft, kiest juist eerder voor een speelsere uitwerking. Een voorbeeld van een strak logo is het logo dat wij ontwierpen voor Facility Management Nederland. Het logo voor Dubai Luxury Living maakten we expres wat ‘frivoler’.

Logo-blog-1

 

2. Uniek

Bedenk goed wie de concurrenten zijn van het bedrijf of merk waar je een logo voor ontwerpt en zet hun logo’s op een rijtje. Het nieuwe logo moet natuurlijk wel uniek zijn!

"Een goed logo hoef je nooit te veranderen"

 

3. Simpel

Hou er rekening mee dat een logo groot, maar ook in klein formaat afgebeeld moet kunnen worden. Bijvoorbeeld als profielfoto op social media. Of in een kleine advertentie in de krant. Om een logo krachtig te laten werken, kun je beter niet te veel details toevoegen. Hoe simpeler, hoe beter het (ook van een afstand) te herkennen is.

Logo-blog-2

 

4. Tijdloos

Een goed logo hoef je nooit te veranderen. Alleen details moet je soms aan de huidige trends aanpassen. Zo heeft ook Google de afgelopen jaren soms een restyle aangebracht in haar logo, maar de basis is al vanaf dag één hetzelfde. Pepsi heeft haar logo een aantal keer drastisch veranderd, terwijl het logo van Coca Cola in al die jaren alleen van kleur is veranderd.

Logo-blog-3-700x214-1#2

 
Het logo van Goedhart is een voorbeeld van een logo dat wij hebben gerestyled:

Logo-blog-6

 

5. Extra dimensie

Het allerleukst aan logo’s ontwerpen vind ik het spelen met letters en vormen. Om een extra dimensie aan je logo te geven kun je werken met diapositieve vormen. Heb je verborgen vormen eenmaal gezien, dan blijf je ze zien! Had jij in het FedEx logo het verstopte pijltje al ontdekt?

Logo-blog-4

 

6. Verschillende varianten

Een logo moet altijd goed tot z’n recht komen. Zowel op een donkere als een lichte achtergrond moet het logo er goed uitzien. En ook op social media moet een logo duidelijk leesbaar zijn. Zorg daarom voor verschillende logo-varianten. Je kunt denken aan:

  • Diapositief logo: bij het plaatsen op een donkere ondergrond (zie logo gemeente Alphen aan den Rijn).
  • 1-kleuren/zwart-wit logo: als je drukt in PMS (huisstijl) of zwart (krant).
  • Small-use logo: als je logo erg klein geplaatst wordt en de tekst slecht leesbaar is (zie logo Junis).
  • Avatar logo: als je je logo wilt gebruiken op social media (zie logo gemeente Alphen aan den Rijn).

Logo-blog-5

 
Wil jij een sterk en herkenbaar, nieuw of gerestyled logo, voor jouw bedrijf of merk? Neem vrijblijvend contact met ons op!

TAGS
Corporate identity Creatie Logo Vormgeving

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Robert Bakker

Help! Hoe pas ik bedrijfsgegevens aan in Google?

Google Mijn Bedrijf heeft altijd problemen gehad met het betrokken houden van bedrijfseigenaren bij het platform. Nadat een locatie geverifieerd is, wordt er zelden ingelogd of naar gekeken, met het risico voor zowel Google als het bedrijf dat data niet up-to-date is. Google heeft daarom deze zomer het platform verbeterd.

Lees meer

Zes lessen in het verleiden van Google

Een website maak je maar voor één persoon: je (potentiële) klant of relatie. Zodat hij in een paar seconden ziet waarom hij bij jóu moet zijn. Maar, dan moet hij natuurlijk wel eerst op je site terechtkomen. Daarom is er nog iemand op wie je indruk moet maken: Google.

Lees meer

4 tips om beter te scoren in Google

Hoe goed is jouw bedrijfswebsite eigenlijk vindbaar in Google? Sta je bovenaan in de zoekresultaten als (potentiële) klanten zoeken op iets wat jij hen kunt bieden? Of bungel je ergens onderaan op pagina 6?

Lees meer