Weg met het Groene Hart, leve Amsterdam South Park

Weg met het Groene Hart, leve Amsterdam South Park

Jan Verheul

9 april 2018

Ik begrijp het wel dat je daar zo langzamerhand knetter van wordt. Van die horden verwarde Aziaten, opgeblazen Amerikanen, drugsdronken Italianen en bloot-brallende Britten die altijd even hinderlijk als onverwachts over fietspaden dolen, als mieren krioelend door de alsmaar verder dichtslibbende Amsterdamse binnenstad.

 

Over het centrum van onze hoofdstad hangt de verstikkende odeur van friet en wiet, vermengd met de suikerzoete walm van ijssalons en Nutella winkels. Het ochtend-kwinkeleren is er verstomd door de aanzwellende stroom rolkoffertjes richting duistere Airbnb-adressen. Geen terras is er veilig voor het muzikale terrorisme van tritsen onvermoeibare Balkanstraatmuzikanten.

 

23 miljoen

Nog vervelender voor 020: de toeristenaantallen blijven groeien met jaarlijks 5%. De teller voor 2025 staat op 23 miljoen. 35% meer dan vandaag. Dus kom maar binnen met dat schrikbeeld van nog meer toeristenwinkels, gokhallen en aftandse horeca.

 

020 ontlasten

Waarom 020 niet een beetje ontlasten, bedacht ik, terwijl ik daar recent een kopje koffie dronk. Natuurlijk, ik weet ook wel, al die toeristen blijven lang niet allemaal hele dagen tussen Rijksmuseum en Dam heen-en-weren. Dagelijks vertrekken er rijen bussen naar Volendam, Edam en Marken. Zuidelijk kijken al die toeristen niet, nou ja, vooruit, de Floriade eens in de zoveel jaar uitgezonderd, terwijl daar een enorm groen hart op hen wacht.

 

Vreet- en drink events

Parken hebben ze in Amsterdam nauwelijks, okay, het Vondelpark, maar dat is vooral een pleisterplaats voor zwervers en duizelige hangtoeristen. De andere parken liggen langs drukke verkeersaders, onder Buitenveldertbanen of elders buitenrings en ja, weliswaar allemaal misschien leuk en mooi, maar ze worden bijkans elk weekend bezoedeld door festivals, foodtrucks of andere vreet- en drink events.

 

Amsterdam Lakes

Het Groene Hart als groene buitenspeelplaats van Amsterdam. Waarom niet? Noem het South Park Amsterdam. Zandvoort afficheert zich onder buitenlanders al jaren als Amsterdam Beach. Tezamen gaan straks de Nieuwkoopse, Reeuwijkse, Vinkeveense, Kager- en Langeraarse Plassen door het leven als de Amsterdam Lakes.

 

Provincie Amsterdam

En kom op, waarom dopen we niet de hele Randstad om tot Provincie Amsterdam. Zoals ook de provincie New York profiteert van de aantrekkingskracht van de Big Apple. In ons land willen we groot doen, maar denken we klein.

 

Spinaceto, Grottaferrata of Frascati

Ik ga graag op vakantie naar Italië. Daar vragen ze wel eens waar ik vandaan kom. Van Alphen aan de Rijn hebben ze evenwel, ondanks onze rijke Romeinse geschiedenis, met de groeten van keizer Caligula, nog nooit gehoord. Maar zodra ik zeg dat Alphen aan de Rijn 30 kilometer onder Amsterdam ligt, ja kijk, Amsterdam, die naam kennen ze allemaal. En wat nou 30 kilometer. Dat is internationaal bezien een hinkstapsprongafstand. Denk je nou echt dat een inwoner uit Spinaceto, Grottaferrata of Frascati zegt dat hij daar woont? Nee, natuurlijk niet, hij woont in Rome. Spinaceto, Grottaferrata en Frascati, het zijn voorsteden van de eeuwige stad. Zoals Ostia het strand van Rome heet.

 

Frisse luchten snuffelen

Nederland moet over zijn provincialisme durven kijken. Van die groeiende toeristenstroom in Amsterdam kan immers een zeer groot deel van ons land profiteren. En daarvan kunnen ook toeristen genieten. Immers, terwijl ze vermoeid van de ene naar de andere gracht filesjokken, kunnen ze in alle rust genieten van Amsterdam-alike stadjes als Delft, Oudewater, Schoonhoven, Leiden, Gouda en Woerden. In plaats van te waden door een walm van hasj en bier op de maat van 200 beats per minute kunnen ze naar frisse luchten snuffelen in een een authentiek polderlandschap nabij Aarlanderveen.

Aarlanderveen

 

Rembrandtiaanse luchten

Daarbij: het Groene Hart met zijn eindeloze veenweidenvergezichten, is dat niet juist het Holland dat Chinezen, Japanners en Amerikanen zo graag zien. Meanderende rivieren met molens, polders, dijken met knotwilgen, met ook nog eens de mooiste Rembrandtiaanse luchten. Amsterdam South Park is een openbaar Rijksmuseum.

 

Overnachten in een boomhut

En lieve toeristen, nooit meer slapen in peperdure benauwende hotelkamers of verstopte Airbnb-kelders, maar romantisch overnachten in een boomhut of hooiberg. En waarom nog zo’n rondvaart door die drukke Amsterdamse grachten, terwijl je in alle rust kunt varen door de monumentale binnenstad van Oudewater of Gouda of kunt genieten in een stille boot van de Amsterdam Lakes.

 

Het merk Amsterdam

Het merk Amsterdam heeft de kracht van Apple en Coca Cola. Voeg daarom Noord- en Zuid-Holland samen tot de nieuwe provincie Amsterdam en moet je eens kijken hoe toeristen zich zullen verspreiden. Zijn de bewoners van 020 allemaal blij, en daarvan kan de rest van ons land profiteren.

 

Charmeoffensiefje

Een dingetje. Rondom Den Haag en Rotterdam houden ze niet zo van 020 en alles wat daar vandaan komt. Tijd voor een charmeoffensiefje dan misschien. Onder aanvoering van de mieters populaire burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb, voormalig wethouder uit 020. Met als sidekicks Ronald Koeman, Johnny Rep en Kenneth Vermeer. Want echt, ook in Rotterdam houden ze wel van 020. Zolang het ze daar maar goed uitkomt.

TAGS
Amsterdam Citymarketing Groene hart Marketing

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Jan Verheul

Wat maak je menu?

'Goedenavond.' 'Goedenavond, welkom, gaat u zitten. Kan ik u wat te drinken inschenken?' 'Ja, alstublieft. En we willen meteen bestellen.' Lees de blog van Jan!

Lees meer

Robot kan de creatief nooit vervangen

Ik zeg het vaak, tot vervelens toe zelfs misschien. En maak je geen zorgen, Creativiteit komt niet uit een doosje. Ik zal het blijven zeggen. Vooral in een tijd waarin meer en meer mensen denken dat creativiteit echt uit zo’n doosje komt.

Lees meer

No story, no glory

Pas met een goed verhaal groeit een auto uit tot een Volvo, Volkswagen of Mercedes, krijgt een kaas de allure van Old Amsterdam, Remeker of Gooische Pikante en geloven mensen vleugels te krijgen van Red Bull.

Lees meer

Reclame is dood

Klaar. Uitgewerkt. We zijn als bureau gestopt met zomaar reclame maken. Met promotionele prietpraat. Heel simpel, omdat wij daar als bureau niet langer in geloven. Klinkt misschien tikkie vreemd uit mijn pen. Ik ben van huis uit reclameman. Maar juist daarom weet ik dat loze reclame is uitgeblust.

Lees meer

Tijdschriften zijn het nieuwe sjiek

Ik heb het de afgelopen jaren zo vaak gehoord. Tijdschriften op papier, man, die bestaan over een paar jaar bijna allemaal niet meer. Iedereen gaat online. Tsja, al dat gepapegaai doet me vooral hoofdschudden.

Lees meer