WATT moeten MKB-ondernemers weten over de Informatieplicht Energiebesparing?

Ondernemers die jaarlijks vanaf 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas verbruiken, zijn verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder. Vanaf 1 juli 2019 komt daar nog een wettelijke verplichting bij. Zij moeten namelijk vóór die datum rapporteren in het eLoket van RVO welke maatregelen ze hebben uitgevoerd. Dit heeft best wat gevolgen voor de MKB-ondernemers in Nederland. MKB Nederland vroeg Vrhl hen te helpen bij de communicatie over deze nieuwe wetgeving.

De vraag

Hoe zorgen wij dat meer dan 100.000 MKB-ondernemers in Nederland weten dat deze wetgeving eraan komt, of het voor hen van toepassing is en zo ja, wat zij vervolgens moeten doen? MKB Nederland vroeg Vrhl een duidelijke en opvallende campagne te ontwikkelen en hierin samen te werken met RVO en meer dan 50 partners van MKB-Nederland: branche- en regionale organisaties.

De oplossing

Vrhl ontwikkelde een campagne met het sterke concept ‘WATT’. WATT is de informatieplicht energiebesparing? WATT betekent dit voor mijn bedrijf? En WATT moet ik ermee als ondernemer?

Het campagneplatform www.wattjemoetweten.nl is de basis voor de campagne. Hier vinden ondernemers een handige check (van de RVO) en de benodigde informatie in duidelijke taal. Een getekende animatie waarmee de informatieplicht wordt uitgelegd in minder dan twee minuten mocht hierin niet ontbreken.

Daarnaast leest de doelgroep verhalen van collega-ondernemers: wat doen zij aan energiesparing, hoe hebben ze dit aangepakt en welke tips hebben zij?

Een belangrijk onderdeel op de website is de uitgebreide toolkit voor de branche-en regionale organisaties die zij kunnen gebruiken voor de communicatie naar hun eigen leden. Denk aan folders, flyers, social media posts en e-mailnieuwsbrieven.

Om de ondernemers rechtstreeks te bereiken en traffic naar de website te genereren, zetten we radiospots in op verschillende zenders (BNR Radio, NPO1 en SkyRadio), advertenties op Google en een uitgebreide Facebook-, Twitter- en LinkedIn-advertisingcampagne.

Beluister hier de radiospot die we inzetten in aanloop naar 1 juli!
En de radiospot die we inzetten na de ingang van de wet op 1 juli.
Voor die laatste spot maakten we ook deze tag-on.

Ook zetten wij Jacco Vonhof, voorzitter van MKB Nederland, en Ed Nijpels, voorzitter van het Klimaatberaad, op de video. Deze twee prominenten activeren ondernemers in Nederland om aan de slag te gaan met de Informatieplicht Energiebesparing. 

Dit leverde de volgende video’s op:

Daarbij hebben we ook onderstaande video’s gemaakt. Hier zie je een echte ondernemers aan het woord over energiebesparende maatregelen die zij hebben genomen in hun bedrijf.

Het resultaat

Duizenden views op de website en blije branche-organisaties die actief aan de slag zijn met de toolkit. WATT wil je nog meer? In dit artikel blikken we terug op het eerste half jaar na de Informatieplicht Energiebesparing.

Wil jij ook een complete communicatiecampagne? Neem vrijblijvend contact met ons op!