Wat maak je menu?

Wat maak je menu?

Jan Verheul

4 juli 2018

‘Goedenavond.’

‘Goedenavond, welkom, gaat u zitten. Kan ik u wat te drinken inschenken?’

‘Ja, alstublieft. En we willen meteen bestellen.’

‘Dat kan, ik ga even de kaart voor u halen…’

‘Nee nee, dat hoeft niet hoor. Wij willen graag dat de kok ons verrast. Wij willen graag zien wat-ie allemaal kan.’

‘Ach zo. Eh… natuurlijk. Ik weet niet hoor… Dat zal ik moeten vragen…’

‘En het is een pitch.’

‘Pardon? Hoe bedoelt u? Een wat?’

‘Een pitch. Kent u dat niet?’

‘Nee, sorry meneer. Wat is dat dan?’

‘Oh wat raar. Nou, wij vragen of uw kok wat lekkers voor ons klaarmaakt en dat vragen we ook aan de kok van het restaurant hiernaast. En van het restaurant daarnaast. En degene die het beste gerecht voor ons klaarmaakt, die wordt het. En de prijs moet natuurlijk goed zijn.’

‘Oh, op die manier. U bedoelt proefeten. Dat u dan later met een groot gezelschap terugkomt…’

‘Nee nee. Degene die wint, die betalen we…’

‘Huh…? Dat lijkt mij niet hè. U kunt hier best eten bestellen, maar dat moet u gewoon betalen hoor.’

‘Hoezo? Ik weet toch niet of het eten dat u serveert wel lekker is? Of gaar? En ik proef alleen maar hoor. Ik eet het niet op. Dat doe ik als ik mijn keuze heb gemaakt.’

‘Dat lijkt mij niet meneer. Als onze kok een gerecht maakt, dan moet u dat betalen. Hij werkt hier niet gratis hè. Dus wilt u nu wat bestellen of niet?’

‘Nou nou, niet zo’n toontje. Bij ons in de branche is het heel normaal. Maar weet u wat, blijkbaar wilt u geen klanten. Wij gaan wel naar hiernaast. De groeten.’

:Jan

TAGS
Pitch

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Jan Verheul

Weg met het Groene Hart, leve Amsterdam South Park

Ik begrijp het wel dat je daar zo langzamerhand knetter van wordt. Van die horden verwarde Aziaten, opgeblazen Amerikanen, drugsdronken Italianen en bloot-brallende Britten die altijd even hinderlijk als onverwachts over fietspaden dolen, als mieren krioelend door de alsmaar verder dichtslibbende Amsterdamse binnenstad.

Lees meer

Robot kan de creatief nooit vervangen

Ik zeg het vaak, tot vervelens toe zelfs misschien. En maak je geen zorgen, Creativiteit komt niet uit een doosje. Ik zal het blijven zeggen. Vooral in een tijd waarin meer en meer mensen denken dat creativiteit echt uit zo’n doosje komt.

Lees meer

No story, no glory

Pas met een goed verhaal groeit een auto uit tot een Volvo, Volkswagen of Mercedes, krijgt een kaas de allure van Old Amsterdam, Remeker of Gooische Pikante en geloven mensen vleugels te krijgen van Red Bull.

Lees meer

Reclame is dood

Klaar. Uitgewerkt. We zijn als bureau gestopt met zomaar reclame maken. Met promotionele prietpraat. Heel simpel, omdat wij daar als bureau niet langer in geloven. Klinkt misschien tikkie vreemd uit mijn pen. Ik ben van huis uit reclameman. Maar juist daarom weet ik dat loze reclame is uitgeblust.

Lees meer

Tijdschriften zijn het nieuwe sjiek

Ik heb het de afgelopen jaren zo vaak gehoord. Tijdschriften op papier, man, die bestaan over een paar jaar bijna allemaal niet meer. Iedereen gaat online. Tsja, al dat gepapegaai doet me vooral hoofdschudden.

Lees meer