VRHL Content en Creatie start met VRHL/// Publish

VRHL Content en Creatie start met VRHL/// Publish

VRHL Nieuws

14 april 2016

Het Alphense bureau VRHL Content en Creatie start samen met voormalig uitgever Jeroen Cnossen VRHL/// Publish. Een bedrijf dat niet zelf gaat uitgeven, maar zich volledig richt op de ondersteuning van mediabedrijven: van strategisch advies tot dienstverlening in de dagelijkse uitvoering. Cnossen: “Op korte termijn kunnen we zo’n dertig nieuwe verdienmodellen bij uitgeverijen introduceren.”

 

Implementatie van ideeën

Jeroen Cnossen was in het verleden uitgever van De Twentsche Courant Tubantia en het AD. Sinds 2008 adviseert hij als zelfstandig mediaconsultant mediabedrijven onder andere in de transformatie van print naar crossmediaal en bij de ontwikkeling en invoering van nieuwe verdienmodellen. Cnossen: “Wat mij daarbij steeds weer opvalt is dat er ideeën genoeg zijn bij mediabedrijven, maar in de implementatie hiervan zijn ze minder goed. Vaak wordt gezegd dat dit komt door de focus op die ene volgende uitgave. Uitgevers moeten echter ook op steeds meer borden tegelijk schaken, terwijl door reorganisaties het aantal mensen waarmee ze dit moeten doen steeds kleiner wordt.”

 

Verplaats je in de consument

Jan Verheul, directeur van VRHL Content en Creatie: “Jeroen en ik werken al jaren samen aan verschillende projecten. VRHL heeft al sinds de start, nu bijna 23 jaar geleden, veel opdrachtgevers in de mediawereld. We ondersteunen onder meer nationale en internationale uitgevers op het gebied van creatie, social, video, online en redactie. Onze visie is dat het hierbij niet alleen gaat om mooie plaatjes, maar om het hele verhaal. De consument bepaalt tegenwoordig zelf wat hij leest of kijkt. Verplaats je daarom in deze consument om te weten waarom hij het verhaal leest. Het maakt dan niet uit of het een journalistieke of een commerciële boodschap is.”

 

Ondersteunen van uitgevers

Vanuit deze visie heeft de Verheul Groep zich ontwikkeld tot contentbedrijf met de specialisaties creatie, copy en redactie, online, social media en video. En nu dus ook publish. “Anders dan de naam misschien doet vermoeden gaan wij niet zelf uitgeven”, aldus Verheul. “Met onze dienstverlening willen wij uitgevers ondersteunen. Dat is waar we goed in zijn.”

 

Ruim dertig andere verdienmodellen

Cnossen: “Content is de basis voor het bedrijfsmodel voor iedere uitgeverij. In een contentstrategie bepaal je welke content via welk kanaal in welke vorm op welk moment bij welke consument komt. We helpen bij het opstellen van zo’n strategie, maar vooral ook bij het implementeren van zo’n strategie. Vervolgens is het belangrijk dat je er voldoende inkomsten mee genereert. Het traditionele abonnementen- en advertentiemodel heeft zijn langste tijd gehad. Bij een inventarisatie kwamen we onlangs tot ruim dertig andere verdienmodellen die we op korte termijn bij uitgeverijen kunnen introduceren. Denk daarbij aan distributed content, branded content, social publishing, eCommerce, events en nog vele andere.”

 

Geloof in de toekomst van uitgeverijen

“Wij geloven nog sterk in de toekomst van uitgeverijen, groot of klein”, zegt Verheul. “Dit geldt ook voor printmedia. Print is het nieuwe chic, maar niet meer de basis voor je uitgeverij. Wij willen graag onze kennis, ervaring en capaciteit beschikbaar stellen aan uitgeverijen, zodat zij zich kunnen focussen op waar zij goed in zijn.”

TAGS
Publish

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van VRHL Nieuws

Het Grote Oranje Ideeënboek

Eindelijk is 'ie er! Het langverwachte vervolg op Het Groot Reclame Ideeënboek, de internationale bestseller uit 2005.

Lees meer

VRHLtjes voor het slapen gaan: Aflevering 1 - Branded content

Onze stagiaire Myrthe neemt je de komende weken mee in de wondere wereld van online marketing. Dat doet ze aan de hand van korte animaties: de VRHLtjes voor het slapen gaan. Vandaag vertelt ze over branded content en hoe jij het in kan zetten voor jouw bedrijf. Kijken dus!

Lees meer

VRHL Video produceert kinderserie Starz voor Telekids

Sinds deze week is de kinderserie Starz voor het eerst op televisie te zien. VRHL Video werkte samen met verschillende partijen aan een uniek concept voor kleine kinderen vanaf 3 jaar. De nieuwe serie omvat acht afleveringen en is te zien op RTL Telekids Mini’s.

Lees meer

Jackson's vlog #1

Jackson, onze geweldige kantoorhond, heeft een vlog gemaakt. Bekijk 'm snel!

Lees meer

Uitgevers moeten samen strijden tegen Facebook en Google

Jeroen Cnossen (partner bij VRHL Publish) vertelt in een interview met Frank.News over hoe uitgevers ervoor kunnen zorgen dat advertentiegelden niet naar Google en Facebook gaan.

Lees meer